Alla inlägg den 17 mars 2009

Av Eleonor Gotthardsson - 17 mars 2009 11:59

Jag har skrivit om det förut - att vår lilla A inte haft så där jättelust att gå till förskolan. Han har ofta fått ont i magen på tröskeln och velat stanna hemma. Han ska alltid vinka från syrrans avdelning och vill inte gärna gå till sin egen....Nu har vi äntligen fått en förklaring! Trots att jag frågat 100 gånger om något hänt, eller om det är stökigt, så har alla bara sagt att allt är bra! Fick i torsdags ett samtal från en annan dagismamma som frågade mig om jag blivit kontaktad från förskolan angående en incident den dagen? Men nej det hade jag ju inte...Hon berättade att A hade varit ledsen och ingen brydde sig om honom!! Man blir ju så ledsen! En pappa, vars barn går på samma avdelning hade skickat ett mail till förskolechefen om denna incident (pojken som det skrivs om är alltså vår lilla A) :


"Hej E,
 
Jag försökte nå dig på telefon men misslyckades.
Jag är pappa till XXX som går på Glömsta förskola, jag
är allvarligt bekymrad över hur vår dotter och de
andra barnen har det på dagarna efter vi har lämnat dem.
 
Det är ett extremt flöde av personal, informationen om vad som händer
på förskolan är obefintlig. Ni har tillsatt vikarier som överhuvudtaget inte pratar svenska.
 
Det som får mig att kontakta dig i detta läge är en incident som inträffade när jag lämnade
XXX i morse.
När vi kommer ca 07.40 hör vi ett barn som står och gråter, det visar sig att ett
barn står ensam i hörnet innanför kapprummet och är ganska ledsen, jag försöker prata med honom
och frågar om han inte vill följa med XXX in i lokalen.
Han vill inte och fortsätter gråta, jag försöker ytterligare en gång innan en från personalen kommer fram
till mig, jag tror att denna person är vikarie men vet inte namnet på henne, hon menar att jag inte
skall bry mig för han är bara ledsen för mamman har gått!!! Notera att hon inte ens i detta läge försöker trösta barnet.
 
Jag följer med XXX in i lokalen och säger hejdå till henne, när jag går står han kvar i samma hörna och gråter,
jag försöker ytterligare en gång att lugna ner barnet.
 
På den tiden jag var i lokalen i morse var det ingen som försökte trösta eller ta hand om detta barn och det gör
mig fruktansvärt upprörd, hur skall jag kunna känna mig säker på att min dotter blir omhändertagen på dagarna när det
uppvisas sådan extrem nonchalans från er personal.
 
Angående att ni tar in personal som inte kan göra sig förstådda på svenska eller inte heller förstår svenska
anser jag att detta äventyrar barnens säkerhet.
 
Jag vill också påpeka den enorma skillnaden det är mellan Glömsta och Vistaberg, i Vistaberg har vi fullt
förtroende för personalen och allting fungerar som man kan förvänta sig.
 
Tacksam för snabb återkoppling"



Vi tog beslutet att A inte skulle behöva gå mer på förskolan förrän de sett till att åtgärda situationen med alla vikarier. Eftersom att U nu går hemma tills i slutet på mars, så har vi ju ett alternativ. Vi ringde såklart upp förskolechefen på fredagmorgon. Hon lovade att from måndag skulle det bara finnas fast personal på A:s avdelning. Vilket det också gjort de här 2 dagarna. Vi hoppas och ber att det ska hålla i sig också!!


Nog om detta då!


I fredags vaknade M med 39 graders feber - IGEN!!! Det visade sig att hon hade öroninflammation, så nu går hon på penicillin åter en vända. Hopplöst med dessa sjukdomar!!

M & S kom över på fredagkväll och vi satt och surrade lite - mycket trevligt, det var längesen vi sågs och det var verkligen på tiden!!

Lördag var vi bjudna till H & J, god mat och sen spelade vi Wiii, så himla roligt! Både trummor, gitarr och sång....Lät väl sisådär kanske???


Sen spelade vi tennis och bowling - himla kul och träningvärken fanns där på måndag - märkligt hur man kan få träningsvärk av det....;0)) Man är ju såååå vältränad....eller nåt...


Söndagen hade jag ont i kroppen och halsen och kände mig allmänt ur form och på måndagen hade jag mellan 38-39 graders feber. Ringde och bokade tid på VC och det visade sig att jag fått streptokocker!!! Men seriöst!!! Hur är det möjligt att vi måste få vara sjuka hela tiden???? Nå, när jag var på VC ringde min telefon - jag ska på anställningsintervju på onsdag. Någonting positivt i alla fall....


Det här blev ett lååååååångt inlägg, men jag ska ge mig nu!!


Kram E
 



 


Ovido - Quiz & Flashcards