Alla inlägg under april 2012

Av Eleonor Gotthardsson - 29 april 2012 19:18

I går packade vi stora kappsäcken med allt som kan tänkas behövas på båten i sommar...Det slutade med att vi fick ta 2 bilar!! Märkligt, kan tro att det är en pråm vi ska vara på...fast med fjolåret i färskt minne blev jag allvarligt brydd när jag märkte hur mycket mer jag stoppat med mig...Okey att vi har en större båt i år, men skulle verkligen allt få plats?!


När vi kom fram fick vi köra 3 kärror med pryttlar till båten och lasta i - hela sittbrunnen var full i väskor och prylar, det gick inte att ta ett enda steg där. Men efter ett par timmars stuvande och fixande, så ta mig rackarn! Allt fick plats och då har jag inte ens börjat nyttja de stora stuvutrymmena under sovplatserna. Herregud - jag kan nog lasta ett par bilar till innan båtskrället är fyllt.   Dock var maken lite rädd att vi skulle sjunka om jag plockar på nå mer, så jag får väl sansa mig lite då.


Vi sov premiärnatten vid bryggan på båtklubben. Kändes jättelagom. Att se hur allt funkar med vatten, toaletten, värmen, elen och allt runt omkring. Det är inge roligt att vara jättelångt ut på havet och inse att det inte är nåt som funkar. Väldans långt hem då...Nu känns det som att allt är under kontroll och vår "jungfrutur" kan gå av stapeln vilken sekund som helst...  


Känner att det hettar i ansiktet idag, trots att solen inte var särskilt generös idag, så tror jag att den tagit i alla fall, blir väl så på sjön?!  Så mysigt att se barnen också - så stora framsteg de gjort, bara en enda sommar har de varit på sjön, och de är så duktiga kring vattnet nu! De gick iväg hela bryggan och upp till klubben och hämtade en  båtvagn helt själva idag. När de spatserade nerför bryggan hand i hand, då insåg jag hur stora de blivit och hur underbara personer de är!


Vilket får mig att tänka på min mamma...min lilla fina mamma, som trodde att när hon hjälpte till, så hjälpte hon till, fast med facit i handen han hon bara stjälpt. Den personen i våran familj som borde vara den starkaste, den med starkast självförtroende, den med de bästa förutsättningarna har visat sig vänt allt till sin nackdel. Så trist och så tråkigt, framför allt för denne själv. Sviker man sin familj och sen sina vänner, så kommer man förr eller senare ångra sig. Det kommer alltid en tid när man kan tänkas behöva dem....och då finns de inte kvar längre....


Kom ihåg en sak,(du vet vem du är): Man ska vara som man är - duger man inte - plain and simple - då duger ingen för dig heller! Kanske är man inte bättre än nån annan?!, men man är ta mig fan inte sämre än nån annan heller! Glöm aldrig det! Om inte DU tror på dig själv, vem kommer då tro på dig?? Om du gjort bort sig, så alla vänder åt andra håller - ta tag i problemet, förklara dig, tala om vad som händer, kanske, kanske, kanske, de förlåter dig, men framför allt - ditt samvete kommer att kännas mycket lättare. Lögner kommer alltid i fatt dig....


Kram E


Av Eleonor Gotthardsson - 25 april 2012 09:15

Hemma med ögoninflammations dotter - dagis vill inte ha henne! Förstår dem. Smittar som en löpeld. Samtidigt är det rätt trevligt att vab:a med frisk dotter - vi kan göra saker ute och åka iväg och göra grejer. Det är tråkigare med en sjuk, sjuk dotter/son, då de inte orkar något, då gör jag en massa tråkiga städ och tvätt grejer...Nu kan jag göra roliga ute-saker. Idag tror jag det blir en tur på Plantagen för att införskaffa lite schnygga vårblommor kanske??


Sen är jag närmare än nånsin...ja, det jag skrivit om i tidigare inlägg - som jag inte kan berätta förrän jag är där, men nu är jag som sagt närmare än närmast och om vi bara sitter still och väntar, så kanske, kanske....


En annan sak som också är närmare än nånsin är iläggningen av båten...Igår var vi ut och fnulade. Packade ner Michelle och hennes pet-shops leksaker och lite macka, cocosboll och städpryttlar och drog i väg till Åva båtklubb. Placerade Michelle på bänken tillsammans med sin matsäck och själv kastade jag mig in i städningen. Den blir såååå fräsch, nu fick jag dit alla dynor och gardiner i akterruffen, bara förruffen kvar att hänga gardiner i. Vilken skillnad det gör, när hon inte är "naken" längre! På lördag smäller det! Då är det premiärtur. Hoppas på mysväder, kanske vi tar en övernattning. U jobbar måndag och jag har lite pryttlar att göra, men annars åker vi väl ut valborg och sover en natt till...


Åh, vad jag längtar till sommaren!!! Ska bli så härligt med sommar och semester!! jag behöver det, det har varit en låååång höst, vinter och vår med sjukdomar fler än jag kan räkna, men som rubriken antyder...Plötsligt händer det och vi får vara friska en hel månad?!? Plötsligt händer det och jag kan gå ut med min "hemlis"?!? Båten vet jag med alla säkerhet att det händer och med säkerhet vilken dag och nästan vilken tidpunkt....det är bara det övriga som jag inte kan påverka....bara se tiden an och hoppas att det plötsligt händer...


Kram E





Av Eleonor Gotthardsson - 20 april 2012 22:11

Som jag tidigare berättat har jag 2 saker på g i mitt liv, som är rätt viktiga för hur jag ska gå vidare med det mesta! I går fick jag lite mer klarhet i den ena grejen, och idag fick jag lite rätsida på den andra. Dock inte något klappat och klart än, måste grotta lite till, och eftersom det är lite fler personer inblandade i mina grejor, så vill jag inte säga nåt än, men jag måste dela med mig bara lite - det är sååå spännande! Berättar när allt är klart - borde bli i mitten-slutet på veckan som kommer.


I dag efter jobbet åkte jag, maken och dottern till Skärholmen och käkade - alla ville ha olika mat, så det blev till att stå i 3 olika köer i Foodcourten, men alla blev nöjda och glada sedan så det var det ju värt! Käkade världens godaste wook med massor av vitlök! Gött!! Sen hämtades sonen upp, han hade vart hos en kompis efter skolan. Sen la jag mig på soffan - och där somnade jag...vaknade för en halvtimme sen - himla social fru min man har...  


I helgen skulle det bli skitväder, men det hjälps inte - nu måste båten göras klar! Nästa lördag ska den i vattnet! Jag har lite pyssel att göra hemma (tack och lov), så lördagen blir för mig att sy det sista på gardinerna, men söndag måste jag ut till båtklubben och sätta upp desamma. Alla pryttlar som ska in i skåpen, täcken, kudden, sängkläder - ja, det är inte bara en grej som ska in...hej å hå! Nå, det kommer bli såååå mysigt när vi väl kommer oss iväg!


Tyvärr inte hunnit med nån träning sen i onsdags (vilket är rätt nice, då jag har en träningsvärk från h-vetet), men igår, när jag faktiskt hade tänkt åka och simma, var U borta (vid båden såklart), så jag fick vara hemma med barnen. I dag orkade jag bara inte - det är lite slitigt att börja 7 varenda dag...fast det är rätt nice att kunna gå hem 4 varenda dag också! Så inget ont som inte har nåt gott med sig!


Snart bokslut på jobbet också! Men jag känner faktiskt att jag har rätt bra koll - har varit ett mindre hysteriskt år i år, motför hur det var förra året...det borde bli liiiite enklare. En fundering som jag har är också varför mina bolag har bokslut sista juni??? Varför väljer man ett sånt räkenskapsår? För det innebär att man (läs ekonomiavdelningen på dessa företag)  hela juli månad ska slita som ett djur med bokslutet för att få det klart, i stället för att ha bokslutet sista december?? Januari tycker jag i alla fall är en månad jag hellre jobbar över i...


Ja, ja...vad är väl en bal på slottet!?


Kan också meddela att nu har det faktiskt gått en dryg månad sedan som jag bestämde mig för att sluta röka...Det har varit lite tjuv-cigg här och där, men i dag kan jag stolt meddela att på 7 dygn har inte ett enda bloss slunkit ner i mina lungor - och det har inte ens vart svårt att låta bli!! Faaaan vad jag är bra!!! Borde egentligen vara himla enkelt - ett paket cigg kostar 55,- och jag rökte 1 paket om dagen= you do the matt...Mycke pengar blir det..Men egentligen var det när både A & M berättade för mig att "det är farligt att röka och lugorna blir svarta och du dör då mamma" som jag bestämde mig på riktigt...Mina fina, fina barn! De ska inte behöva tänka så! Nu är det bara att hålla i!


Ha en härlig helg!


Kram E



Av Eleonor Gotthardsson - 19 april 2012 20:11

Det är nåt man får lära sig som vuxen. Eller egentligen redan i tonåren, att det man gör och det man säger, det får man stå för. Om man för sina vänner bakom ljuset och ljuger ihop hela historier, då får man nog räkna med att ta konsekvenserna för det....Ibland finns de människor som inte tänker så långt, men de människorna brukar bli väldigt medvetna om det när sanningen biter dem i rumpan!



Man ska vara rädd om sina vänner.....


Kram E

Av Eleonor Gotthardsson - 18 april 2012 20:20

I dag har jag pratat med en otroligt trevlig människa! Har aldrig pratat med personen i fråga förut, men jag har på det korta samtalet bildat min uppfattning - trots att jag på intet sätt kan säga att jag känner henne. Jag gillar henne! Verkar som en mycket ärlig, modig och driftig ung tjej! Vad grundar jag det på?? Jo, dels att hon ringde upp mig, vilket jag uppskattar massor, men också att hon väljer att stå upp för något som är väldigt obehagligt och jobbigt fast hon inte måste...hon skulle kunna ta en betydligt enklare väg - att bara skita i det hela, men nej, på nåt sätt tror jag hon vet att hon kanske kan rädda en  människa...som kanske inte förtjänar att bli räddad, men om det inte händet något typ NU, så kommer det nog aldrig ske...tyvärr....


Jag har också "pratat" med en annan tjej, som verkar vara av samma skrot och korn som ovanstående...fast vi har sms:at i stället. Får samma känsla med henne som jag har med den tjejen jag skrev om tidigare i mitt inlägg. Känns skönt att de här tjejerna har varann och driver saken tillsammans - tror det kanske blir något lättare när man inte står helt själv!

Jag finns här i bakgrunden, kan inte hjälpa er så mycket, anledningen vet ni båda, men jag finns här....om ni kommer på nåt som kan vara till hjälp, eller som jag kan hjälpa till med i hela den här soppan, så finns jag här!!


Det finns en person till...den person som jag faktiskt tycker lite synd om, fast ändå inte...en person som inte förstått vikten av sanning och ärlighet, en person som inte har insett vilka personer man INTE ska ljuga för - sina vänner!! Kanske när allt har lagt sig och när det som är fel och trasigt blivit rätt och lagat, förstår den här personen vikten av att veta vilka som är ens vänner....och vilka man ska vara väldigt rädd om, för sin egen skull!


Ja, den här dagen har varit super! Dels 2 nya människor i mitt liv, sen har jag varit på ett möte idag som jag hoppas kommer leda till något bra, ett telefonsamtal som jag väntat på, som känns bättre än jag vågat hoppats på..Sen har jag ju dessutom varit och träffat min PT och verkligen tränat idag...Jag har skiiiitlånga armar om det är nån som undrar...Förmodligen kommer dom vara superkorta imorgon...Får ha tangentbordet i knät imorgon...

Japp, livet är gött att leva just nu! Det enda som känns lite trist är att jag fick veta att en vän till mig och hennes man har valt att separera...trist, men de är båda överens och det kanske är något bra då?? Eller kanske det kan bli något bra?? Hoppas det!


Kram E

Av Eleonor Gotthardsson - 17 april 2012 19:56

I dag insåg jag plötsligt att min fina M slutat dagis iår. Det är bara frågan om månader, sen är också hon skolbarn. Hur blev det så här? hur har dom hunnit växa så mycket? Jag har ju inte hunnit med...

I dag stod hon i köket med mig och skar falukorven vi skulle ha till middag...då slog det mig plötsligt hur stor hon blivit...Stora tjejen som så gärna vill hjälpa till och fixa med mig. Hennes bror är inte riktigt sån då..han gör vad han kan för att smita undan och han har en väldigt tur, då hans lillasyster gärna hjälper till att fixa åt honom. Måste lära om henne där, så även A börjar ta ansvar för att kläderna hamnar där dom ska på kvällen, att han hämtar det han behöver själv - han ska INTE lära sig att tjejerna fixar allt åt honom. Nej, det är bara att inse - barnen har blivit stora!  


Det händer rätt stora och spännande grejer i mitt liv just nu - jag vill så gärna berätta, men jag är lite skrockfull, så jag avvaktar lite - men det kommer...avvaktar bar lite nu..


Ja livet är snällt just nu! Så mycket kärlek till mina finaste...Älskar er!


(Fick en kommentar på min blogg - det enda jag svarar är - krävs inte att man är Einstein bara lite efterforskning....Har man blivit matat med lögner under åren lär man sig känna igen en när man ser den...Sen om vi pratar om samma sak, det vet jag faktiskt inte...?)


Kram E



Av Eleonor Gotthardsson - 15 april 2012 21:47

Maken kämpar på för att få båten iordning inför sjösättning den 28:onde. Trots snöstorm och driv-is igår var han ute och slet. Jag och barnen tillbringade dagen inomhus och bara njöt av att vi kunde vara där...

Idag sken solen från en molnfri himmel och när vi till slut vaknade här hela gänget, så fixade vi en dunderfrulle med gröt, ägg och massa smaskens och sen på med kläderna och ut!


A var så himla söt när jag lovade följa med honom på cykelturen:" Mamma, det här är min allra bästa dag i hela mitt liv!!" Härligt att jag kan glädja honom bara genom att följa med och cykla...kanske jag kan tänka mig göra det fler gånger..;0)


Rensat garaget idag - diskat alla båtprylar sen förra året och sen även packat ner det som ska i båten igen. Var förbi och IKEA och shoppade massa grejer som vi var tvungen ha, man har lärt sig lite sen förra året, som var vår första sommar med båt, i alla fall med stor båt - tidigare har vi ju haft en liten båt för dagsturer, vi köpte ju en lite större nu förra året, och det är lite annorlunda nu då man stannar ute hela helger, och nu kanske till och med vecko vis.


Näpp, sängen nu!


Kram E



Av Eleonor Gotthardsson - 15 april 2012 21:47

Maken kämpar på för att få båten iordning inför sjösättning den 28:onde. Trots snöstorm och driv-is igår var han ute och slet. Jag och barnen tillbringade dagen inomhus och bara njöt av att vi kunde vara där...

Idag sken solen från en molnfri himmel och när vi till slut vaknade här hela gänget, så fixade vi en dunderfrulle med gröt, ägg och massa smaskens och sen på med kläderna och ut!


A var så himla söt när jag lovade följa med honom på cykelturen:" Mamma, det här är min allra bästa dag i hela mitt liv!!" Härligt att jag kan glädja honom bara genom att följa med och cykla...kanske jag kan tänka mig göra det fler gånger..;0)


Rensat garaget idag - diskat alla båtprylar sen förra året och sen även packat ner det som ska i båten igen. Var förbi och IKEA och shoppade massa grejer som vi var tvungen ha, man har lärt sig lite sen förra året, som var vår första sommar med båt, i alla fall med stor båt - tidigare har vi ju haft en liten båt för dagsturer, vi köpte ju en lite större nu förra året, och det är lite annorlunda nu då man stannar ute hela helger, och nu kanske till och med vecko vis.


Näpp, sängen nu!


Kram E



Ovido - Quiz & Flashcards