Alla inlägg under oktober 2011

Av Eleonor Gotthardsson - 31 oktober 2011 21:42

I dag har vi bestämt oss! Vi har länge, länge funderat på att skaffa hund. Nu är vi där. Jag har dock inte bestämt mig till 200% än, jag vill se psyket på den lilla först. Jag vill ha en tuff, men ändå lugn valp, jag vill inte ha en rädd (=farlig hund). På söndag åker vi förbi och kollar in och eventuellt hämtar det lilla livet. Den här gången blev det ingen schäfer...jag vet att dom som känner mig blir förvånade, men faktiskt har jag valt en annan ras denna gång. Det blir en lite golden-kille. Valde bort tik för löpningens skull. Men som sagt, vi har inte bokat helt klart än..


Under under våra år tillsammans har vi pratat om det här med hund...jag har haft hund flertalet gånger och maken likaså..men vi har inte varit riktigt  "där"  i våra liv. Vi har haft små barn, vi har haft häst = inte tid med hund, vi har haft jobb och väldigt lång restid, vilket inte heller lirar med hundar. Nu jobbar jag så nära, och jag kan åka hem till hundringen, lika väl som han kan följa med mig till jobbet. Det kommer bli superbra! Nu hoppas jag bara att det är en bra hund, men bra psyke. Det är det enda som är viktigt, att det är en bra familjehund.


 


Kram E


Av Eleonor Gotthardsson - 30 oktober 2011 22:03

Varje år, sista helgen i oktober invaderas Huddinge centrum av en massa Jokkmokkare och deras hantverk och annat smått och gott från Jokkmokk. Varje år är vi trogna köpare av deras berömda Jokkmokkskorv och souvas! Jokkmokks-korven skall avnjutas på en hårdbrödmacka och ett glas kall mjölk. Souvas (rökt renkött) skall avnjutas på nybakade mjukkakor som är varma så smöret liksom droppar mellan fingrarna på en...drägel så gott! I år var det extra kul, då jag träffade syskonen Läntha. Så himla kul att träffa dem båda två! Det var länge sedan. Synd bara att det blir så kort. Det är egentligen det enda jag saknar uppifrån, vissa personer!


Vi har vi det ju ganska bra, eftersom vi har stugan kvar däruppe. Det är bara att åka upp när skotertarmen suger. Vi köpte ju en skoter från en släkting till U, den funkar till det vi använder den till. Vi åker upp en gång om året för att nyttja den - det brukar bli runt påsk. Då packar vi in oss i bilen, hämtar upp bror och dotter i Täby och sen åker vi i karavan upp de 90 milen. Det är värt varenda kilomenter när man sitter däruppe vid eldstaden och steker på sin souvas och njuter av solen. Barnen och männen åker skoter och tolkar bakom med bob:arna. Det är verkligen njutfullt.


För mig är vårvinter den årstid som jag trivs i norrland. Sommaren är olidlig - mygg och ohyra från midsommar till oktober och det finns verkligen ingen möjlighet att gömma sig för dom. Dom är precis överallt! Vet när knotten och svidona kommer, då går det inte att käka frukostmackan ute, utan att få extra proteinrikt pålägg på mackan...har man vart ute och fiskat och går i duschen sen, ramlar det ut svidon och knott från hår, öron och andra håligheter...usch och fy! Nej, det saknar jag inte.


Vi försöker att ta det bästa från alla världar! Nära till allt på vintern. Inte så mycket snö, fast ändå möjlighet till slalomåkning i Flottsbro och vår årliga skidresa till Sälen. Påsklovet i stugan, där får vi vårvintern, med skoteråkning och annat som är mysigt den årstiden. Sommaren hemma utan mygg och knott - så länge vi har råd och möjlighet tar vi våra 2 veckor på något solsäkert ställe så vi får ladda batterierna. IFALL vädret är skit hemma (vilket inte är helt omöjligt i Sverige..) Båtliv i Stockholms vackra skärgård...Kan det bli mycket bättre? Hösten är också rätt nice - mörkt, murrigt och mysigt, den här årstiden är suverän att umgås - det är en mörk och tung tid och det finns inte mycket som laddar batterierna så bra som när man får omge sig med människor man tycker om!


Livet är allt bra underbart ändå!


Kram E


Av Eleonor Gotthardsson - 28 oktober 2011 21:40


Det blir lätt fel - kommunikationen mellan människor - den här tyckte jag var så himla sann!


Kram E

Av Eleonor Gotthardsson - 28 oktober 2011 13:45

Idag fick jag ta VAB:en på eftermiddagen. Nu börjar jag lessna! 2 hela veckor har vi försökt pussla, fixa och trixa så att vi ska lösa sonens sjukdom och jobb samtidigt. Det har gått hyfsat faktiskt. Det var inte så mycket jag fick lämna vidare till min kollega. Jag har ju "höstlov" till veckan också. Skolan är stängd och jag och barnen ska ha en väldigt social vecka hade vi tänkt. Vi ska åka ut till min allra bästa lillebror och hans fru på måndag, dom har nämligen fått en liten,liten Elsa som jag tänkte nypa och pussa på! Sen åker vi vidare till farmor och farfar i Avesta på onsdag. Vi har bokat tågbiljetter, bara för att barnen ska få åka tåg. Dom tycker det ska bli jättespännande. U & M kommer farandes med bil på fredag.


Sen hoppas och tror jag att vi alla ska vara friska så livet kan återgå till det normala. Jag kan tycka det är mysigt att vara hemma med småtrollen en eller två dagarn om dom är sjuka, men när det blir så här himla långa perioder, då tycker jag inte det är kul längre! Dels har man dåligt samvete för att man inte hinner det man ska på jobbet, sen har man dåligt samvete för att man inte njuter av tiden hemma med barnen. Hur man än vänder sig har man rumpan bak!

Det är himla tur att jag har världens mest fantastiska man, som tar precis lika mycket VAB som mig, till och med mer om man ska vara ärlig.


Vi pratade igår jag och U om hur fruktansvärt lyckligt lottade vi är! Vi är fortfarande "nykära" efter 10 år tillsammans, vi grälar aldrig, utan allt bara flyter på. Vi har 2 helt underbara barn tillsammans, vi har båda två, jobb som vi trivs med, vi bor bra, barnen har bra skola och dagis. Vi behöver inte vända på varje slant, utan har möjlighet att unna oss saker om vi vill, när vi vill. Det är svårt att komma ihåg livet för 11 år sedan - det livet som var ett rent helvete! Tack och lov att det fick ett slut...


Dessutom tror jag faktiskt, på riktigt, att jag har världens bästa jobb!! Det är kul att gå till jobbet varje dag och jag har faktiskt svårt att gå hem när klockan är dax. Det är total frihet (under ansvar förståss), och ändå så är vi alla på jobbet före 7 och de allra flesta är kvar klockan 17, inte för att de måste, utan för att vi har roligt på jobbet! Vi är ett superroligt gäng och alla gör sitt bästa. Det finns så mycket energi!! Dessutom har vi ju fått en ny VD som jag gillar skarp! Han har så mycket nya idéer och han kör på!! Det går undan och han satsar verkligen allt!! Han har höga krav på oss, men sliter precis lika mycket, om inte mer själv!  Han engagerar alla och jag tror att alla känner sig delaktiga. Det är så himla viktigt med en bra chef för att kunna göra bra ifrån sig själv!!


Sen ringde moster (bonusmormor till smågnottarna) igår och vi har bokat in en spa-weekend! Ska försöka lura upp syster-yster så hon hakar på också! Vi hade ju så  himla kul i helgen allihopa, så det skulle ju vara klockrent om vi tjejer får till nåt galet. Tror det skulle va sjukt kul! Eller vad tror du M??


Näe, nu ska jag och sonen spela Uno!


Kram E



Av Eleonor Gotthardsson - 27 oktober 2011 19:26

Idag har jag haft en struldag på jobbet. Vi hade ett möte inne i stan som tog alldeles för lång tid, så det jag hade tänkt hinna göra på jobbet blev inte färdigt. Tur jag har en halvdag imorgon så jag kanske kan förbereda det mesta för min semestervecka...Vill inte lämna allt till min goa kollega, hon har fullt upp med sitt...

Hur som helst, idag har jag fått 2(!!) jobberbjudande. Det är mycket smickrande, men jag känner att jag sitter nöjd där jag är just nu. Trivs superbra och har ingen anledning att byta. Speciellt nu när allt händer!! Det är sååå mycket spännande på gång på jobbet och jag har dessutom fått en ny titel - kan numera titulera mig "ekonomichef" ( HA!! )

Min make undrade varför jag inte har det på visitkorten, men jag är inte sååå himla titelfixerad. (Egentligen är inget förändrat, jag gör det jag gjort tidigare, fast med personalansvar och vi ska även börja med lite budgetering och prognoser som vi ska försöka finna till till att jobba fram) Men det är ändå himla kul att få lite Cred för det man kämpat, och den utbildning jag gick förra året och slet som fanken för att fixa! Det är verkligen ingen dans på rosor att plugga kvällstid när man har heltidsjobb(drygt) och 2 småbarn hemma + en rätt strulig tonåring (som tack och lov sansat sig nu..) Men det gick!! Jag är skitstolt över mig själv!


Vi är fortfarande hemma med A som har feber än! Det är så synd om honom, mitt i allt kraschar han i soffan och bara somnar..men det är ju det bästa sättet, att sova bort febern.

U har varit hemma idag och imorgon delar vi dagen, så jag får en rätt nice fredag. Ska dock försöka vara på jobbet redan 6, så kanske jag hinner det mesta och så behöver jag bara ta "vab" 2 timmar.


Idag var det så "pay-back-time" - vi blev med hamster...Vi hade kaninvakt till våran lilla Stampe i somras när vi var till utlandet, och den familjen har skaffat hamster som vi får äran att ta hand om nu i 2 veckor då de är i USA. Hurra!! Tycker att den ser ut som en liten råtta (inte mitt "favvodjur" direkt), men M & A tycker den är såååå söt och vill gärna släppa ut den, men frågan är om den nånsin går att hittas sen?? Livrädd att få lämna tillbaka en tom bur när de kommer hem..vore lite halvtrist.


Saknar min syster extra idag! Skulle behöva henne här istället för i Småland - varför ska det va så förbaskat lång det här landet?? Jag minns när vi faktiskt kunde åka över till varann en snabbis för en kaffe eller bara lite skitsnack - skulle gärna ha det så igen! Men, men det blir desto trevligare när vi ses!


En syster
Av: Siv Andersson


En syster är ett stöd
och en hjälpande hand.
Hon är bunden till dig
med ett kärleksfullt band.


Som lilla… eller stora…
är hon dig ganska lik.
Hon finns i många minnen
och hon gör din levnad rik.


Det känns tryggt att hon vet
varifrån du kom,
att hon ser vad du gör
och att hon bryr sig om.


Med henne kan du dela
både sorger och skratt…
En syster är en gåva
– en ovärderlig skatt


Älskar och saknar dig!  



Min vackra syster...


 

   


Kram E





Av Eleonor Gotthardsson - 25 oktober 2011 20:54

Ja, det måste jag faktiskt säga! Jag är begåvad med världens mest underbaraste människor omkring mig! De senaste dagarna och veckorna har jag fått det bekräftat gång efter annan...


För några veckor sedan började jag planera en överraskningsfest för min underbara man! Det har varit mycke mickelimeck för att få allt att lira. Jag har haft en otrolig hjälp av 2 av våra närmsta vänner F & A som ställt upp till 200% för att vi ska kunna få allt i lås! Jag har aldrig någonsin ljugit så mycket som jag gjort de 2 sista veckorna (förlåt U), men fy fanken så värt det var!!! Vi hade så himla roligt och U blev så överraskad!! Det är bara att inse att vi har nog dom bästa vännerna och familjerna på jorden! Alla har ställt upp och hjälpt till för att få allt att funka och festen hade inte blivit som den blev om inte de som kom varit där! 


                               


Farmor och farfar kom från Avesta för att ta hand om små-grisarna, syrran och hennes man köper en ny bil (vilket dom förmodligen hade gjort förr eller senare, men bara att dom gjorde det precis DÅ??!!) för att kunna komma upp till oss 80 mil tur och retur, för en enda kväll?!? Bror T fixar, trots en massa strul med barnvakt, så att han kan komma. Mina älskade bonusföräldrar och barnens bonusföräldrar kom (som vanligt finns dom alltid när man behöver dom!!) Kussen med sin fina P kom! U:s bror kom, trots invigning i stall där dom har engagemang. Våra fina, fina grannar kom...  Jag kan fortsätta rabbla, men det blir lite tråkig läsning kanske...Men jag har bara ETT omnämnade kvar! Det är våra underbara vänner, som alierade med mig - A & F som under dessa veckor fått stå ut med mig, mer eller mindre inneboende hos dem för att fixa smörgåstårta, nycklar och en massa annat för att allt ska gå i lås! Tack och tack och tack igen!! Ett jättetack också till de som oombedda följde med och fixade till stugan på söndagen...


Jag hade kunnat sluta där, men det tänker jag inte göra....Idag var vi till närakuten med A för 3:e gången..(han har haft feber i 10 dagar idag) och äntligen hittade dom "felet" ungen har körtelfeber!! Jag facebookade om det och min underbara granne (och A:s klasskompis mamma) erbjöd sig att komma förbi med filmer till A   Hon dök förbi med massor med dvd-filmer och lyssnarsagor, så nu kan vi fördriva tiden på soffan imorgon. Precis vad vi behöver! Tack snälla söta N! (Vi börjar ha sett allt hemma i våran hylla...). 


Jag säger det....jag är så lyckligt lottat!! Jag måste ha världens bästa människor runt mig! Dom finns där och man behöver inte ens be om det...Tack till er alla! Jag är fruktansvärt tacksam och ödmjuk för att få vara eran vän! 


Kram E

Av Eleonor Gotthardsson - 20 oktober 2011 21:38

Jag har blivit faster!!! Tänk att det nu finns en ny liten människa i Världen!! En liten Elsa som är söt som en karamell..Ska åka och nypa och klämma lite på henne snart, dom ska kanske få landa lite hemma först bara.. 


I helgen blir det fullt ös, det blir främmande från norr till söder, det ska bli sååå roligt att träffa min syster-yster med make och barn och även goa svärmor & svärfar...Behöver ladda mina skratt batterier - det är nåt jag och min kära syster är superbra på. Vilka magmuskler vi skulle ha om vi bodde närmare..Sist vi sågs, blev det nästan pinsamt när vi inte ens kunde sluta skratta när vi var på "lokal"...Det är egentligen en liten historia i sig, men den är låååång, så jag kan ta det en annan dag, (eller kanske inte, det är förmodligen bara hon och jag som ser det roliga i det som egentligen inte är så roligt....)


Sen håller jag på med ett litet "projekt" det är lite hemligt, så jag berättar inte så mycket, det kan, eventuellt komma lite bildbevis så småningom, beroende på hur hård cencuren är..  


I det här projektet har jag involverat väldigt många människor, goda vänner, syskon, svärföräldrar, svågrar, kusiner med sambos och mostrar och morbröder, och tänk vad lätt det är när man hjälps åt!   Tack snälla alla goa!! Och ett extra stort tack till min älskade vän A och hennes goa man F - ni är värda er vikt i guld och lite till!! Så mycket kärlek till ER båda!


Appropå min gode vän A, så ringde hon mig idag, precis när jag satt i telefonkö till bankens support på jobbet, frågade henne om jag kunde ringa henne när jag avslutat samtalet med banken, då sa hon "Det var inget viktigt, jag älskar dig" varpå jag svarar "jag älskar dig"...Naturligtvis svarar då bankkillen och han tyckte att "det var ju trevligt, inte varje dag jag får höra det av kunder"  Liiiite grann pinsamt...Men å andra sidan, han blev ju glad, så det kan jag bjuda på!


Nu ska jag försöka hänga upp en tvätt från maskinen!


 Ha en underbar torsdagkväll!!


Kram E


Av Eleonor Gotthardsson - 18 oktober 2011 10:42

Ibland kan det vara svårt att bry sig om någon...Inte för att man själv inte verkligen gör det, men för att man bara får skit för det. Ibland tror jag avundsjuka kan ligga bakom, att personen i fråga verkligen på allvar tror att man bara vill ont och att det man säger och gör, gör man av illvilja. Det kunde inte vara mer fel. Men ibland får man kanske ge sig...även om det känns hårt och att jag vet att min älskade lilla mamma skulle vrida sig i sin grav, så har jag nu kommit till den gränsen som gör att jag måste släppa och gå vidare, det tar för mycket energi och kraft att bry mig....Förlåt mamsen att jag inte kunde hålla mitt löfte...att få ordning och reda, vill man inte så vill man inte....Bilden nedan är så fruktansvart sann. Tack J för den...  


Kram E

Ovido - Quiz & Flashcards