Direktlänk till inlägg 27 augusti 2012

Livet före och livet efter....

Av Eleonor Gotthardsson - 27 augusti 2012 19:20

För inte allt för länge sedan arbetade jag på ett ställe som höll på att bryta ner mig totalt! Jobbade som en idiot (för vad??) Hann knappt träffa mina barn på varken morgon eller kväll. Hade svårt för att inte säga omöjligt att vara hemma och ta hand om mina sjuka barn. Hade ännu svårare att vara sjuk själv - vilket innebar att jag gick på jobbet med en brusten blindtarm och var bara timmar ifrån att faktiskt, på riktigt, faktiskt dö! Efter jag har slutat där har jag fått flera håll fått höra att jag "vab:ade jämt, så det var ju BRA att jag slutade"! Känns rätt skönt faktiskt - det får mig att inse att jag gjorde riktigt, riktigt rätt när jag valde den väg jag gjorde! För det visade sig bli så himla rätt!!


Jag valde att söka jobb inom staten - inom rättspsykiatrin. Psykiatrin har alltid varit nåt jag vart intresserad av. Läste beteende vetenskap och psykiatri för några (läs många...) år sedan. Hade tankarna på att bli barnpsykolog - vilket jag från min studievägledare och en massa tester blev avrådd från att göra - då jag är "över-empatisk"...Vet inte om det är nån dålig egenskap egentligen, men jag förstår hur dom menar....jag skulle nog ha svårt att klippa när klockan blev 16.00 och det var dags att gå hem. Det är lite roligt det här med min "över-empati", det har tydligen följt mig genom livet....jag har gjort några tester för min personlighet när man sökt jobb och så, och det har alltid kommenterats att jag är sån....Men, men..ja, jag ser hellre att jag är överempatisk än oempatisk. Jag VILL känna med och för andra, även om det tar mycket energi, så tar jag hellre det än att jag blir hård och kall och inte bryr mig alls!

Sen kan man lätt bli utnyttjad för att man är sån, men jag kan bjuda på det, för när jag till slut upptäcker att jag blir utnyttjad, så är jag rätt bra på att ignorera också! Det går till en viss gräns, men sen blir det väggen!! Och då blir det väggen ordentligt!! Människan som behandlat mig illa finns inte längre för mig, inte värd att lägga varken tid, energi på!


Här, på rättspsyk, där jag nu befinner mig på dagtid, har jag hittat rätt!! Både yrkesmässigt och gruppdynamiskt rätt! Det är kul att gå till jobbet. Har super-jobbar-kompisar som jag bara älskar!! (kan man göra det efter ett par månader?? Jupp! Det kan man!!!) Jobbet är jättespännande och en massa saker jag aldrig gjort förr och som utmanar mig och min kunskap! Jag hoppas kunna uppfylla allas förväntningar och göra bra ifrån mig!


Jag ser fram emot en ny dag på mitt roliga jobb imorgon! Tack fina ÅL & L för att ni finns där och förgyller min dag!


Puss & Kram E




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eleonor Gotthardsson - 13 december 2013 20:25

Nja, kanske inte helt....men i veckan träffade jag fina J och hon nämnde just att jag inte bloggade längre....Ja, kanske dags att ta upp den (o)vanan igen?! Kör idag, men vi får se vari vi landar.   Massor av vatten har runnit under mina broar, m...

Av Eleonor Gotthardsson - 8 april 2013 22:14

Det var välda länge sedan jag la in några ord här, men nu kände jag att andan föll på...   Vi är nyss hemkomna från en fantastisk vecka i Sälen med underbar skidåkning, goväder och himla mysigt sällskap! Hela veckan var över förväntan och ny veck...

Av Eleonor Gotthardsson - 16 oktober 2012 22:20

Livet rusar som vanligt på i 190 och vi hinner knappt med att stiga upp innan vi ska gå och lägga oss...Jag trodde i mitt stilla sinne att när sommaren var över, jag landat i mitt nya jobb och vardagen börjar ramla på plats, att det skulle bli lite m...

Av Eleonor Gotthardsson - 26 september 2012 20:19

Ja, det är vad det här inlägget ska handla om...Ibland glömmer jag bort det. Jag glömmer bort vilket fantastiskt liv jag har egentligen....Jag har inget att gnälla över egentligen, men jag gör det ändå. Jag gnäller över att jag är trött, lite ont i h...

Av Eleonor Gotthardsson - 24 september 2012 20:46

Jag och min äkta hälft behöver ha ett gemensamt projekt på G mest hela tiden. Då mår vi som bäst! Nu har vi börjat ta tag i nästa....Vi funderar på att bygga ett nytt hus...hus nummer 2. I samma område, inte så jättelångt från där vi bor, men ett nyt...

Ovido - Quiz & Flashcards