Alla inlägg under september 2010

Av Eleonor Gotthardsson - 30 september 2010 11:23

Något som man inte reflekterar över varje dag är alla saker man borde vara tacksam för. Det finns ju egentligen 1000 saker som är bra, men människan är ganska duktig på att fokusera på de jobbiga och dåliga sakerna...så också jag!

Jag har haft ett par rätt tuffa veckor på jobbet, inte arbetsbördan, men stämningen som beror på en uppsägning som inte gått riktigt rätt till från början och det har tagit sig många märkliga vändningar. Dessutom så ligger allt i luften just nu, ingen vet nåt om något. Det är rätt påfrestande att gå till jobbet varenda dag och känna att luften knappt går att andas....


I tisdags kände jag mig jätteledsen. Inte för nåt speciellt, utan bara för att livet kändes pest och pina. Fast när jag började tänka efter så var det inte riktigt sant. Jag har trots allt världens bästa man, världens bästa barn. Jag har någonstans att bo - där jag trivs. Jag HAR trots allt ett jobb. Jag har massor med fantastiska människor omkring mig som jag tycker om och som jag vet tycker om mig! Det är en liten detalj i mitt liv som inte är perfekt. Jag kan inte gräva ner mig över det, egentligen! Men av nån märklig anledning så är det så att just den här detaljen håller på att äta hål i min hjärna!! Jag mår skitdåligt av det! Förmodligen för att jag är som jag är - jag är jättekänslig för alla "vibbar" som finns oavsett var de finns. Jag tar åt mig av allt! Glädje, sorg, avundsjuka - ja precis allt! Spelar ingen roll om jag egentligen behöver ta åt mig, jag gör det ändå.


En del säger mig att det är en god egenskap - att det tyder på att man är en empatisk människa och uppriktigt bryr sig om andra. Ja, det kanske är sant, men det är jobbigt för mig, men mest jobbigt blir det för mina nära och kära. Min älskade man brukar ibland nästan bli arg på människor som berättar nåt jobbigt och svårt för mig, för han vet att jag verkligen suger åt mig och blir i en sinnesstämning som kanske inte alltid är så rolig. Jag önskar att jag kunde koppla bort, att jag bara kunde rycka på axlarna och tycka att det är nån annans problem. Men jag kan inte det!! Jag kan inte må bra om någon i min närhet inte mår bra!!


Jag ska bli bättre på det! Jag ska bli bättre på att vända ryggen till när nån har det jobbigt, att inte ta åt mig! Vet bara inte hur man gör?? Dessutom skrämmer det mig lite-Det skrämmer mig för att då kanske jag inte är den här personen som jag är idag?


Kram E

Av Eleonor Gotthardsson - 12 september 2010 21:21

Energitjuvar är rubriken på mitt inlägg. Tror vi alla råkat ut för dem, sådana människor som bara tar energi och inte ger något tillbaka.

Jag har vid flertalet tillfället under livet träffat på dessa människor. Det är enligt mig negativa och missnöjda personer! Sådana som aldrig har något positivt att säga om någon eller något. De som trivs med att jävlas lite extra med andra - även om det krävs lite extra energi från den personen. Jag har försökt att sålla bort sådana personer ur mitt liv, men ibland kan man inte det - av olika anledningar...


Jag har en sådan person i min närhet just nu, en sådan som gärna och ofta påpekar allas brister och fel, en sådan som inte är nöjd oavsett vad! En sådan som gärna går några extra steg för att se till att någon annan blir drabbad, någon annan blir lidande. Det är människor som njuter av att jävlas med andra. Tack och lov att det är en person som jag inte har släppt in på livet. Det är ingen person jag kommer sakna eller ens fundera på i framtiden, men jag har i alla fall kommit så långt att jag inser att jag måste släppa för att själv inte dras med i detta negativa tänkanden. Det är märkligt det där - man tycker att man själv inte blir påverkad, men man blir det, efter nog lång tid så blir man det. Jag hoppas bara att jag själv har orken att ta mig ur denna dåliga relation....Jag som är den  mest konflikträdda människa som finns ska försöka förklara mitt plötsliga upphörande av telefonsamtal och inbjudningar....Tycker på nåt sätt att jag är skyldig en förklaring och det kanske är en himla bra träning för att komma över min konflikträdsla???


Nej fram för mera positivitet! Livet är alldeles för kort för att gå omkring och må dåligt och vara missnöjd! Är du missnöjd över något - gör nåt åt det!!! Har du för trånga byxor - köp större. Är du missnöjd i din relation - bryt upp! Är du missnöjd med ditt arbete - Byt! Förvänta dig inte att saker ska fixa sig av sig själv - fixa själv! Det är bara DU som kan göra något åt din situation, ingen annan!


Jag känner mig just idag, väldigt nöjd med min situation - jag har världens bästa man, ett bra arbete och dessutom just nu ett schysst erbjudande om nytt jobb på gång (om jag vill), jag har fyra friska barn och massor av goda, positiva,  RIKTIGA vänner, som ger lika mycket som de tar! Ni vet vilka ni är - Jag älskar er!!! Tack för att ni finns där!! Idag har varit prövningens tid och ni alla bara är så helt underbara! Tack, tack och tack!


Kram E

Av Eleonor Gotthardsson - 12 september 2010 09:24

Jag har verkligen haft bloggtorka, total avsaknad av inspiration och ork att skriva nåt.

Nu är jag tillbaka på kan hända tillfälligt besök...eller så kanske inspirationen kommer tillbaka?


Kort uppdatering: Utlandsresan till Rhodos var helt underbar! Bror T och hans dotter A var med och vi hade 2 fantastiska veckor.

Jobbet flyter på, känner att jag lär mig massor fortfarande och att jag har massor kvar att lära  Vilket resulterade i att jag anmälde mig till kursen som jag började gå för 10 år sedan, men avbröt pga heltidsjobb. Nu börjar jag alltså om igen och hoppas kunna fullfölja hela utbildningen som håller på 2 terminer. Det är en Diplomutbildning inom ekonomi och som jag har förstått så rycker arbetsgivarna i en innan man ens är klar! Det känns ju skönt med tanke på att det är en aning stökigt på mitt jobb och man vet aldrig vad som händer imorgon...eller nån annan dag heller.


Mannen trivs på sitt jobb och det rullar på - lite mycket resor för honom nu i höst, men det är ju som det är. Jag får försöka överleva utan honom de dagarna....  

M som åter bor med oss har börjat 9:an och har lätt för sig i skolan och jag skulle bara önska att han la ner liiiite mer tid och energi på densamma, så skulle han få superbetyg i vartenda ämne!

Små-trollen är inte så små längre...A började 0:an i höst och M gick upp på största avdelningen på förskolan. Det funkar hyfsat än så länge i alla fall. Lämningarna går numera bättre för M, det är ibland som hon är jätteledsen, vilket innebär att jag också blir det...


Det som hänt närmast är kräftskiva på jobbet i fredags som tydligen slutade med katastrof...jag hade redan gått hem, men tydligen var jag inblandad i min frånvaro. Det går alltid att vrida till andras ord så det passar ens egna syften....Men något som kan vara klokt att komma ihåg är väl att inte fatta några avgörande beslut under en kräftskiva onykter...


I går hade vi middagsgäster - bror T hans tjejer L och A kom och käkade med oss. Himla trevlig kväll - fler sådana istället tack!!


Just nu sitter mina älskade barn i soffan och käkar frulle och ser på Bollibompa, pappan i familjen ligger fortfarande och sover...En helt underbar söndag alltså!


Kram E





Ovido - Quiz & Flashcards