Alla inlägg under augusti 2012

Av Eleonor Gotthardsson - 30 augusti 2012 18:34

 

Stämmer till 200% - Galet träffande....Infon har jag kopierat rakt av från Wikipedia...

 

 

"Narcissistisk personlighetsstörning är en personlighetsstörning som kännetecknas av narcissistens extrema känsla av självhävdelse, bristande verklighetsuppfattning[källa behövs], sitt stora behov av att befinna sig i centrum och brist på empati. Denna patologiska narcissism skiljer sig från den naturliga narcissismen vi alla bär på, känslan av att vilja vara omtyckt. Personer med denna störning utmärker sig genom krocken mellan två motsatta självbilder - den idealistiska bilden av sig själv som storslagen och grandios, gentemot känslor av skam och självhat. I relationen med en partner kan narcissisten inledningsvis vara utomordentligt charmerande och karismatisk, för att plötsligt växla till ett obehärskat och kränkande beteende. Narcissisten har ett behov av att ha kontroll och kan i relationen te sig maktfullkomlig och/eller paranoid. Kontrollbehovet kan ta sig uttryck i ett tvångsmässigt beteende som denne ser som fullt naturligt och där personen kräver efterlevnad av omgivningen.


Individen uppvisar ett ihärdigt mönster av grandiositet (i fantasi eller beteende), behov av beundran, brist på empati, börjar i det unga vuxenlivet och finns i varierande samband indikerat av fem (eller fler) av följande:

  1. Har en grandios självbild (till exempel överdriver framsteg och talanger, förväntar sig att bli betraktad som överlägsen utan lämpliga meriter).
  2. Är besatt av fantasier om obegränsad framgång, makt, briljans, skönhet, eller perfekt kärlek.
  3. Tror att han eller hon är "speciell" och unik och bara kan bli förstådd av, eller bara borde umgås med, andra speciella eller högstatuspersoner (eller -institutioner).
  4. Kräver stor beundran.
  5. Har oresonliga förväntningar på speciella förmåner eller omedelbar respons på hans eller hennes förväntningar.
  6. Är interpersonellt exploativ, det vill säga utnyttjar andra för att uppnå sina egna mål.
  7. Brist på empati; är ovillig att känna igen eller identifiera sig med andras känslor och behov.
  8. Är ofta avundsjuk på andra eller tror att andra är avundsjuka på honom eller henne.
  9. Uppvisar arrogans, hotfulla beteenden eller attityder".

Jupp! Thats you!!



Av Eleonor Gotthardsson - 27 augusti 2012 19:20

För inte allt för länge sedan arbetade jag på ett ställe som höll på att bryta ner mig totalt! Jobbade som en idiot (för vad??) Hann knappt träffa mina barn på varken morgon eller kväll. Hade svårt för att inte säga omöjligt att vara hemma och ta hand om mina sjuka barn. Hade ännu svårare att vara sjuk själv - vilket innebar att jag gick på jobbet med en brusten blindtarm och var bara timmar ifrån att faktiskt, på riktigt, faktiskt dö! Efter jag har slutat där har jag fått flera håll fått höra att jag "vab:ade jämt, så det var ju BRA att jag slutade"! Känns rätt skönt faktiskt - det får mig att inse att jag gjorde riktigt, riktigt rätt när jag valde den väg jag gjorde! För det visade sig bli så himla rätt!!


Jag valde att söka jobb inom staten - inom rättspsykiatrin. Psykiatrin har alltid varit nåt jag vart intresserad av. Läste beteende vetenskap och psykiatri för några (läs många...) år sedan. Hade tankarna på att bli barnpsykolog - vilket jag från min studievägledare och en massa tester blev avrådd från att göra - då jag är "över-empatisk"...Vet inte om det är nån dålig egenskap egentligen, men jag förstår hur dom menar....jag skulle nog ha svårt att klippa när klockan blev 16.00 och det var dags att gå hem. Det är lite roligt det här med min "över-empati", det har tydligen följt mig genom livet....jag har gjort några tester för min personlighet när man sökt jobb och så, och det har alltid kommenterats att jag är sån....Men, men..ja, jag ser hellre att jag är överempatisk än oempatisk. Jag VILL känna med och för andra, även om det tar mycket energi, så tar jag hellre det än att jag blir hård och kall och inte bryr mig alls!

Sen kan man lätt bli utnyttjad för att man är sån, men jag kan bjuda på det, för när jag till slut upptäcker att jag blir utnyttjad, så är jag rätt bra på att ignorera också! Det går till en viss gräns, men sen blir det väggen!! Och då blir det väggen ordentligt!! Människan som behandlat mig illa finns inte längre för mig, inte värd att lägga varken tid, energi på!


Här, på rättspsyk, där jag nu befinner mig på dagtid, har jag hittat rätt!! Både yrkesmässigt och gruppdynamiskt rätt! Det är kul att gå till jobbet. Har super-jobbar-kompisar som jag bara älskar!! (kan man göra det efter ett par månader?? Jupp! Det kan man!!!) Jobbet är jättespännande och en massa saker jag aldrig gjort förr och som utmanar mig och min kunskap! Jag hoppas kunna uppfylla allas förväntningar och göra bra ifrån mig!


Jag ser fram emot en ny dag på mitt roliga jobb imorgon! Tack fina ÅL & L för att ni finns där och förgyller min dag!


Puss & Kram E




Av Eleonor Gotthardsson - 22 augusti 2012 11:22

Idag var dagen D! Dagen då mitt minsta   -a skulle börja skolan! En stor dag! Hon hoppades på matteläxa, som dessvärre uteblev...Men det var med väldigt stor separations-ångest mamma fick lämna klassrummet....Den enda föräldern som överhuvudtaget fick följa med in klassrummet förövrigt..fröknarna insåg nog att det var det smidigaste att göra när vi liksom "satt ihop", av nån märklig anledning. Det var helt omöjligt att få M att släppa taget om min hand. Nå, vi fick till det i alla fall och hon var alldeles själv en timme innan första skoldagen var slut.

Vad gäller A, så var det bara för pappa att släppa - han kan, och vill själv! Stora, stora A - redan i andra klass! Jag förstår verkligen inte vart tiden tar vägen?? Inser också att sommaren snart är över och förbi...bara en vecka kvar till september?! Vad hände??

Nå, vi har haft en fantastisk sommar, så jag har absolut inget att klaga på!! Första gången på väldigt många år som jag känt mig utvilad och laddad inför ett nytt arbetsår! Det kan också bero på mitt nya jobb, som jag är så himla glad för! Allt nytt jag får lära mig och alla nya människor jag fått omkring mig. Allt och alla känns bara så himla bra!! Nästan så att jag nu - under min veckas semester - längtar tillbaka till jobbet.....?? Det har nog ALDRIG hänt tidigare!


I helgen har U kick-off på sitt jobb, så då blir jag lite gräsänka. Men det kan vara rätt skönt mellan varven. Lördag har vi en STOR dag för M också - ridlekis börjar! Ska bli spännande och se om hon kommer tycka det är precis så underbart som hon drömt om i flera år...


Nä, dags att göra lunch till 3 stora tjejer som följde med oss hem efter första skoldagen...


Kram E

Av Eleonor Gotthardsson - 14 augusti 2012 20:15

...som lilla rådisen säger på kalle-ankas jul när snövit aldrig hinner till balen....Fast i mitt fall måste jag säga att jag kan inte bli mycket mer nöjd och tillfreds med mitt jobb än vad jag är just nu!! Trivs så himla bra med mina nya kollegor som är världens bästa! Jobbet är kul och jag lär mig något nytt hela tiden. Jag tycker också det är himla intressant med rättspsykiatri och rättsmedicin, så jag känner verkligen att jag hamnat precis där jag önskar vara yrkesmässigt. Dessutom ligger min arbetsplats helt rätt rent geografiskt - kan vara hos mina barn inom 5 minuter om något händer. Det är värt massor!!


I sommar har vi ju som bekant "bott" på en liten mysig ö i skärgården. Där har vi träffat otroligt många, mysiga människor, men framför en familj, som bara är så himla fina! Det är bästa T och goaste B!! Michelle och André är helt galna i dem och jag förstår dem!! Det finns absolut inget elakt i dessa personer, bara så himla mycket kärlek och omtanke! Jag förstår inte var de får sitt tålamod ifrån?! Michelle jagar B hela tiden därute och T tar med barnen och fiskar och över till Kymmendö för lite glass-party...Dom ger barnen TID!!! Det betyder sååå mycket, inte bara för barnen, men även för oss, som alltid är med våra barn. Vi får andas lite, vi VET att barnen har det bra och trivs...


Jag är så himla tacksam över att dessa människor landat i mitt liv!! Det känns som mina barn har fått en exta uppsättning morföräldrar, morföräldrar som de aldrig haft...i alla fall inte med nåt större utbyte...

Jag är tacksam över att ha hitta denna paradis-ö, där man kan vara precis som man är och man är välkommen ändå...eller kanske just därför??


Det känns lite trist att det nu kommer hinna gå 2 hela helger innan vi kommer oss ut dit igen...Vi har svärmor och svärfar här i veckan, då de är så himla snälla och tar hand om barnen i veckan då vi måste jobba. På lördag åker de hem och Ante har ett kalas på lördag eftermiddag och Michelle har ett kalas på söndagen, så det känns som vi får hålla oss hemma i helgen...Nästa helg har Uffe en jobbgrej, så då kommer vi inte heller oss ut...Ja, ja...vad är väl en bal på slottet...


Uffe hamnade i lite blåsväder idag...hans jobb har ju lokalerna i samma lokaler som Syriska ambasaden, det var lite stökigt där idag - 10 polisbilar och helt galet inne i deras lokaler. Han fick åka hem till lunch...Vet inte om jag har nån lust att skicka honom till jobbet i veckan....


Nå, nu har dottra gjort nån överaskning till sin mamma - måste rusa!


Kram E



Av Eleonor Gotthardsson - 7 augusti 2012 20:43

Det här måste vara den bästa sommaren på väldigt, väldigt länge!?! Jag började på världens bästa jobb, med världens bästa arbetskompisar den 11/6 (förresten vår 7:e bröllopsdag också). En arbetsplats som bara växer, inte minst för de underbar kollegorna som jag fått - speciellt finaste L! Det bara stämmer! Enkelt och okomplicerat - det tycker jag om!   

Jag fick trots nyanställning ta ut ut 4 veckors semester - jag tog 3 på raken och sparar 1 till nu när lilla M ska börja 0:an. Vi började med en sistaminuten vecka på Kreta - helt underbar sådan, så underbar att vi direkt när vi kom hem, bokade in 2 veckor nästa sommar. Samma hotell, samma restaurang - bra betyg alltså! 


Sen har det varit skärgården för hela slanten. Både med F & A och deras familj, men även med Emy & Niklas som kom ända från Boden för att följa med oss ut med båten efter deras kryssning till Riga. Vi hade jättefina dagar och solen var väldigt vänlig och visade sig varenda dag. Fick lite ont i hjärtat när jag såg hur fin Emy var mot Michelle - något som jag önskat kom från mitt eget kött och blod, men tyvärr inte gör det, men nu har ju M fördelen av att andra faktiskt VILL umgås och håva fisk med henne! Tack EMY!! Betydde jättemycket för både mig och barnen!   


När de åkt hem, packade vi om och åkte ut igen. Ut till en liten holme i skärgården där vi verkligen trivs - hela familjen.

Det är helt fantastiskt för barnen, de ror, fiskar, får massor med uppmärksamhet av de underbara människorna som finns där ute. Människor som vi trivs med. En otroligt vacker plats som jag önskade att alla skulle få möjligheten att se, att alla skulle få möjligheten att träffa dessa underbara människor som är så otroligt fina, både mot oss och mot våra barn!! och det känns verkligen som det kommer från hjärtat! TACK!!     


Näpp, nu dags att söka igen kudden - vaknade klockan 4.30 imorse, i soffan, med 2 barn som låg OVANPÅ mig! Helt fantastiskt hur trångt det var - fick knappt luft! Nå, i natt ska jag sova i sängen, med förhoppningsvis bara en sovande och snarkande make...  


Love you all!


Kram E

Skapa flashcards