Direktlänk till inlägg 21 januari 2012

Den dagen jag slutar bry mig är jag död!!

Av Eleonor Gotthardsson - 21 januari 2012 10:26

Fått lite påhopp om att jag bryr mig! Inte första gången och förmodligen inte sista. Dock skiter jag i det, för den dagen jag slutar bry mig om andra människor, då vill jag nog inte vara med längre. Jag vet att jag är alldeles för empatisk, jag vet att jag tror gott om precis alla, jag tror att alla människor vill väl innerst inne. Jag utgår ifrån att alla vill det i alla fall.


Jag anser dock att det är en bra egenskap. Att bry sig om! Min man tycker det kan vara jobbigt ibland, eftersom att jag gärna engagerar mig och går in med hela mitt hjärta och själ för att försöka hjälpa eller finnas till för de som behöver. Det vore ju kanske bra om man hade en bättre balans, hoppas jag hittar den någon dag.


Jag anser att alla har något gott i sig, att alla är värda något. Även om det är personer eller människor som betett sig illa eller konstigt, eller kanske rent av varit elaka mot mig eller någon i min familj. Men då väljer jag att inte umgås med personen i fråga. Men det skulle aldrig falla mig in att lägga energi på att önska personen i fråga olycka! Att önska att allt skit ska hända den människan. Nej, så mycket energi har jag inte för den personen längre då. Bara att gå vidare.


Jag tycker att empati är en bra egenskap och jag vägrar göra mig av med den! Jag kommer inte sluta bry mig! Oavsett om det är någon i min direkta närhet, eller någon som är längre i från. För jag anser att det är viktigt! Det är viktigt att man inte slutar bry sig om varann.


Det ordspråket som är: sköt dig själv och skit i andra, tycker jag är så fruktansvärt missvisande. Varför ska man skita i andra??? Varför ska man bara sköta sig själv?? Tycker det är egoistiskt och elakt!!  Varför ska man inte bry sig om andra?? För att det är enklast så?? Ja, det är en enkel väg att gå, men jag tycker det är fel. Tänk om alla människor skulle bry sig om varann?! Vad enkelt det skulle vara då.


Kram

E





 
 
Jessica

Jessica

2 februari 2012 19:08

Jag håller med. "Vänlighet och empati är del av den gyllene kedjan av vilken samhället hålls ihop"
Kul att hitta din blogg. Du kanske inte kommer ihåg mig från din tid på Tele24.
Hoppas du har det bra och fortsätt visa empati.
Kram

http://jezzans.blogg.se

Eleonor Gotthardsson

5 februari 2012 19:39

Hej! Vad kul att du hittat hit! Länkar dig om det är ok? Kram på dig!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eleonor Gotthardsson - 13 december 2013 20:25

Nja, kanske inte helt....men i veckan träffade jag fina J och hon nämnde just att jag inte bloggade längre....Ja, kanske dags att ta upp den (o)vanan igen?! Kör idag, men vi får se vari vi landar.   Massor av vatten har runnit under mina broar, m...

Av Eleonor Gotthardsson - 8 april 2013 22:14

Det var välda länge sedan jag la in några ord här, men nu kände jag att andan föll på...   Vi är nyss hemkomna från en fantastisk vecka i Sälen med underbar skidåkning, goväder och himla mysigt sällskap! Hela veckan var över förväntan och ny veck...

Av Eleonor Gotthardsson - 16 oktober 2012 22:20

Livet rusar som vanligt på i 190 och vi hinner knappt med att stiga upp innan vi ska gå och lägga oss...Jag trodde i mitt stilla sinne att när sommaren var över, jag landat i mitt nya jobb och vardagen börjar ramla på plats, att det skulle bli lite m...

Av Eleonor Gotthardsson - 26 september 2012 20:19

Ja, det är vad det här inlägget ska handla om...Ibland glömmer jag bort det. Jag glömmer bort vilket fantastiskt liv jag har egentligen....Jag har inget att gnälla över egentligen, men jag gör det ändå. Jag gnäller över att jag är trött, lite ont i h...

Av Eleonor Gotthardsson - 24 september 2012 20:46

Jag och min äkta hälft behöver ha ett gemensamt projekt på G mest hela tiden. Då mår vi som bäst! Nu har vi börjat ta tag i nästa....Vi funderar på att bygga ett nytt hus...hus nummer 2. I samma område, inte så jättelångt från där vi bor, men ett nyt...

Ovido - Quiz & Flashcards