Alla inlägg den 28 september 2011

Av Eleonor Gotthardsson - 28 september 2011 22:04

Det finns människor i Sverige som inte har mat på bordet, pengar till hyra, el och andra nödvändigheter. En del personer kanske har hamnat där för egen maskin, det är bara kolla lyxfällan ett avsnitt, så ser man att endel personer kanske inte riktigt hanterat sina pengar på helt rätt sätt..Dessa personer tycker jag inte ens lite synd om.


Jag har ju i tidigare inlägg talat om att jag har väldigt svårt för lata människor och sådana som inte VILL jobba för att det är "jobbigt". Jag är uppfostrad att försörja mig själv och min arbetsmoral är väl ibland lite väl överdriven...(suttit på jobbet i dryga 39 graders feber nån gång)...Men på nåt sätt så har jag fått det i modersmjölken att man inte ska låta någon annan försörja en...Då kan jag tycka att det är inte mer än rätt att det ska vara tungt ekonomiskt! Om man inte vill, orkar eller ids...


Men sen finns det också andra som INTE har valt att hamna där, utan dom har hamnat där av olika anledningar. De personer som mitt hjärta ömmar mest för är de personer som är sjuka. De är för sjuka för att klara av att arbeta av ett eller annat sätt. Dessa personer måste vi bli bättre på att ta hand om. Jag tycker att vi faktiskt är skyldiga att ta hand om dessa personer! Jag vet att det finns personer som nyttjar systemet (eller gjorde förut, när systemet såg annorlunda ut), men det måste också finnas något annat sätt att komma åt "fuskarna"!! Det kan inte vara Försäkringskassan som ska bestämma om du är sjuk eller frisk?? Det måste väl ändå en "riktig" läkare bedöma? Men jag har förstått att så är inte fallet.


Hur som helst, i vårt samhälle, i Sverige, idag, är det inte märkligt att vuxna människor som arbetat under många år och av en eller annan anledning inte klarar av det längre på grund av sjukdom, ska behöva få elen avstängd eller vara orolig för att inte kunna betala hyran eller kunna köpa mat?? Jag tycker det är fruktansvärt tragiskt!!


Vi är ganska snabba på att skänka pengar till svältande barn i Afrika och katastrofens offer efter tsunamin, men har ni någon gång sett en insamling till Sveriges mest utsatta? Missförstå mig inte nu, jag tycker dom flesta insamlingar är behjärtansvärda, men kanske man skulle börja lite närmare sig själv? Eller kanske det finns plats att skänka till det också??


Om det var möjligt skulle jag öronmärka mina skattepengar!! Tänk om jag själv kunde styra över vart mina skattepengar gick?? Det finns några saker jag skulle välja:


1. Gamla och sjuka - så de klarar sig på sin pension eller sjukbidrag

2. Skola och barnomsorg - så alla får en bra utbildning och en bra start i livet.

3. Löner till sjukvårdspersonal - de på "golvet" usk:or, sjuksköterskor och de som står patienten  närmast och verkligen sliter!


Helt utan inbördes ordning!!


Nej, vet inte hur man ska kunna förändra så att vi börjar ta hand om våra gamla och sjuka....Men jag kommer stå först i kön när skatteverket tar åt sig mitt förslag i alla fall!


Kram E

Ovido - Quiz & Flashcards