Direktlänk till inlägg 15 november 2011

Världens smartaste!

Av Eleonor Gotthardsson - 15 november 2011 10:41

Vi har ju som bekant blivit med hund. Han är så himla gullig och söt så man bara smälter...hans plira, lite ledsna pepparkornsögon och den ljusa fina lockiga pälsen...snuttis!!

Han kom till oss förra söndagen och då var han allt annat än rumsren. På kenneln hade valparna och mamman ett eget "hus"  där dom gick ut och in som dom ville, och har man 8 valpar, tror jag det är rätt omöjligt att träna dem för just att bli rumsrena.

MEN, nu, precis en vecka efter hemkomst, märker vi att han förstår att man ska göra sina behov ute! I morse halv 7 började han pipa lite, så då tog jag ut honom och han var nödig, lill-vännen. så himla bra gjort att ha lärt sig det på en vecka!!

Sen har vi haft några grejer som jag tycker är viktigt som han redan har anammat. Jag vill inte att han ska hoppa! Det är kanske lite gulligt nu, men om nån månad lär han ju hoppa omkull folk - han är ju inte alltid så här liten och söt. När han ska få mat, tycker jag han ska sitta ner och vänta tills man säger "varsågod" det har han också köpt. När man är ute och ska ta av eller på kopplet vill jag också att han sitter ner - fixar han som ingenting. Innan man går in och ut, väntar han på sin tur, sitter och avvaktar tills vi andra gått ut eller in - han väntar snällt till sist. Jag vill inte ha någon hund som kastar sig på dörren så fort den öppnas.


Det sägs att golden gärna vill vara till lags, att dom lär sig snabbt och att man kan lära dom nästan vad som helst. Det stämmer superbra på lilla Smokie. Vi har inte en enda gång behövt höja rösten, han lyssnar och förstår även våra handlingar, när vi skickat ut honom när han kissat inne. Det går inte att skälla på en hund som bajsar eller kissar inne, för dom är ju det helt naturligt, och skriker man åt dom kan dom hålla sig så länge att det blir galet. Men som sagt, vi har aldrig behövt det. Det är superskönt att han blivit "torr" nu. Vi har inte ens hunnit ta undan mattorna....


Idag och imorgon är det jag som är hemma med M som också hon hade lunginflammation med mycoplasma bakterien. A är tillbaka på skolan nu, första veckan och han är så mycket piggare. M har några dagar kvar för att hämta kraft. Hon är sjukskriven tilll och med fredag, så på måndag hoppas vi att våran vardag ska bli som vanligt igen.


I går satt jag och scannade in och skrev ut massor med bilder på fotopapper (shit vad dyrt det är!?!) det är bilder från mamma när hon var ung och andra bilder som vi har efter henne. Jag tänkte jag skulle ge dem till mina syskon, (eller till de syskon som vill ha dem i alla fall). Det tog lite tid, men vår scanner har vart paj, och jag har inte fått fingrarna ur för att inhandla fotopappret. Men nu så!! Har hittat superfina ramar på Ikea som jag ska måla med krackeleringsfärg så de blir så där "gammeldags" och så ett av de fina svartvita bilderna på mamma i denna. Tror det blir skitfint! En bra julklapp!


Appropå julklapp och jul, så i år är nog första gången i världshistorien som jag längtar till NÄSTA jul, ja, den här julen i all ära, men nästa jul kommer bli magisk!! Jag och min älskade syster M har nämligen bestämt att nästa jul firas i Värnamo - tillsammans!!! Det är så många år sedan vi firade jul tillsammans och de jularna var inga speciellt bra eller mysiga jular. Har bara dåliga minnen från jularna hemifrån...Det känns som det är på tiden att vi tillsammans ska skapa goda minnen i stället! Jag har alltid firat med min respektives föräldrar och släkt. Men nu har vi bestämt att nästa jul ska vi fira ihop! Vi ska laga god mat, äta massa godis, se Kalle-Anka, kusinerna ska få vara tillsammans, vi ska vara tillsammans - ja, det behöver inte vara så pretantiöst, det kommer bli helt galet mysigt ändå!! Det vi har bestämt att vi INTE ska ha på julbordet, det är sprit! Det brukar inte varken vi (min familj) eller de (M:s familj) ha i vanliga fall heller.


Ja, God jul på Er!


Kram E







 
 
Anders

Anders

15 november 2011 14:34

Håller helt med om att sprit inte riktigt hör hemma på julbordet. Blir mycket mysigare med nyktra jular.

http://www.brajulklappstips.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eleonor Gotthardsson - 13 december 2013 20:25

Nja, kanske inte helt....men i veckan träffade jag fina J och hon nämnde just att jag inte bloggade längre....Ja, kanske dags att ta upp den (o)vanan igen?! Kör idag, men vi får se vari vi landar.   Massor av vatten har runnit under mina broar, m...

Av Eleonor Gotthardsson - 8 april 2013 22:14

Det var välda länge sedan jag la in några ord här, men nu kände jag att andan föll på...   Vi är nyss hemkomna från en fantastisk vecka i Sälen med underbar skidåkning, goväder och himla mysigt sällskap! Hela veckan var över förväntan och ny veck...

Av Eleonor Gotthardsson - 16 oktober 2012 22:20

Livet rusar som vanligt på i 190 och vi hinner knappt med att stiga upp innan vi ska gå och lägga oss...Jag trodde i mitt stilla sinne att när sommaren var över, jag landat i mitt nya jobb och vardagen börjar ramla på plats, att det skulle bli lite m...

Av Eleonor Gotthardsson - 26 september 2012 20:19

Ja, det är vad det här inlägget ska handla om...Ibland glömmer jag bort det. Jag glömmer bort vilket fantastiskt liv jag har egentligen....Jag har inget att gnälla över egentligen, men jag gör det ändå. Jag gnäller över att jag är trött, lite ont i h...

Av Eleonor Gotthardsson - 24 september 2012 20:46

Jag och min äkta hälft behöver ha ett gemensamt projekt på G mest hela tiden. Då mår vi som bäst! Nu har vi börjat ta tag i nästa....Vi funderar på att bygga ett nytt hus...hus nummer 2. I samma område, inte så jättelångt från där vi bor, men ett nyt...

Ovido - Quiz & Flashcards