Alla inlägg den 13 november 2011

Av Eleonor Gotthardsson - 13 november 2011 10:47

I dag är det fars dag och idag är en sådan dag när man ska hylla alla pappor! Min pappa finns inte för mig....Min pappa är i högsta grad i liv, men vi har liksom valt bort varann...Det är många resor innan man tar det beslutet. Återigen är det den här förbaskade spriten som är den stora boven i dramat. Under hela min uppväxt har alltid spriten kommit i första hand. Det har alltid varit det som vart viktigast för honom. Jag kommer ihåg vad jag skämdes när jag ALLTID fick be kompisars föräldrar om skjuts till slalombacken, för pappa kunde aldrig köra....Slalom som var min stora passion och som jag faktiskt var riktigt bra på...till slut orkade jag inte be andra om skjuts, utan jag slutade istället. Jag ville gå på ridläger i Vaikijaur, men min pappa kunde inte köra....gissa varför??


Senare under åren har vi fått skämmas och fått bli besvikna hur många gånger som helst. Jag tror inte nån av oss syskon någonsin fått ens ett samtal vid födelsedagar eller vid våra barns högtidsdagar. Det beror på att han inte har en aning om när vi är födda, han har inte en aning om vad hans barnbarn heter...och han skiter i vilket! Min mellersta son ringde för att prata med sin morfar i somras, han har haft svårt att förstå varför inte hans morfar vill ha med honom att göra - så som barn tänker. När han ringer presenterar han sig: Hej det är M..., varpå hans morfar säger: M...?? Jag känner ingen som heter M...! och kastar på luren...Det gjorde ont i hjärtat, inte bara på M, utan på mig också.


Mina älsta syster gav upp hoppet om våran far för rätt längesedan, och jag kunde för mitt liv inte förstå varför, jag har hela tiden tyckt synd om honom....(men det har gått över nu...)


När pappa flyttade ner hit till Sthlm, så hade han jobb och boende, när han sedan blev pensionär, fick han inte bo kvar i den bostaden som följde med jobbet. Han ringer mig 2 veckor innan han ska bli vräkt.....Jag lyckas på nåt sätt få en lägenhet till honom (Ni som försökt ordna boende i Stockholm, vet att det inte är så enkelt), jag ringde och bråkade här och där och till slut fick han en nyrenoverad, jättefin lägenhet i en av Stockholms förorter. En lägenhet med egen liten terass, en liten jordplätt om man vill odla lite blommor eller så. Min familj och bror med fru hjälpte honom att flytta från sitt boende som han hade och till denna lägenhet. Jag och mannen hjälpte pappa att flytta, skruva upp lampor, köpa soffa på blocket, hämta soffa, köpa tvättmaskin, koppla in tvättmaskin. Ja, det finns nog inget som vi INTE gjorde för pappa. Vi slog knut på oss själva för att hjälpa honom. Det har varit så många turer, så jag skulle behöva skriva en hel bok för att få med allt....


Sen betedde han sig fruktansvärt illa mot oss och mot våra små barn, vilket gjorde att jag från en dag till en annan valde att inte ha mer med honom att göra! Nån gång får det liksom räcka! Det får räcka med att jag fått vara ledsen så många gånger under min uppväxt. Det räcker med att han varit elak mot MIG. Jag tänker inte tillåta honom att tilltala mina barn med "ungjävel" och tala om för dom att dom är "dum i huvudet" och "totalt rudis i pallet". Jag tänker inte tillåta honom att skrika och hota dem, så som han gjort mot mig och min yngre bror och min äldre syster. Han har förstört så mycket för oss allihopa, och jag bara vägrar låta det fortsätta!!


När min älskade lillebror ringde och meddelade att han blivit pappa igen, så säger han: "Det var ju inget roligt det inte". Förstå hur det känns för någon som ringer, superlycklig för att få vara del av livets mirakel - att få den kommentaren?? Så utstuderat elakt!!


Det här är bara några få exempel på varför jag valt att bryta kontakten, för att han gjort nog många illa. Den dagen han ringer och säger att han tänker sluta dricka, kanske, kanske jag kan försöka förlåta och försöka gå vidare därifrån, men inte förr.


Ja, det är anledningen till att jag inte kommer fira min far på farsdag.....


MEN, jag har en pappa! Jag har fått en "bonuspappa" och barnen har fått en "bonusmorfar" i min älskade morbror C. Han är den mest fantastiska människan som finns. Han har det största hjärtat och han finns där för oss! Han bryr sig och han VILL vara en del i vårat liv! Det är den pappa jag kommer fira på farsdag.   Jag är så glad över att vi har den relationen vi har. Annars hade jag varit utan föräldrar och mina barn hade varit utan morföräldrar. Det behöver vi inte nu.


Sen har ju barnen fått fira sin pappa idag också. Världens bästa pappa tillika världens bästa make. Mitt livs kärlek, den man som jag tänker bli gammal med. En riktig MAN som aldrig skulle säga elaka saker till varken mig eller sina barn. Den vackraste och klokaste man jag känner, den man som jag älskar mest av alla i hela världen  


Så mycket kärlek till min familj och till mina älskade syskon som gått igenom detsamma som jag....Älskar er!


Kram E

Ovido - Quiz & Flashcards