Alla inlägg den 11 november 2011

Av Eleonor Gotthardsson - 11 november 2011 15:41

Ja, jag är inte riktigt i pensionsåldern ännu, men jag läste en riktigt skrämmande artikel i DN igår. Det gällde just pensioner och pensionsålder. Förr, de som var födda på 30-talet fick en rätt "bra" pension vid 65, vilken blev betydligt sämre för 40-talisterna. Som alla vet så är det inte sådär jättebra deal att bli pensionär idag, du klarar dig kanske, förutsatt att du jobbat sen du var typ 18 eller nåt. Jag är ju född i slutet på 60-talet, så jag kan ju gissa att det var rätt bra att jag började jobba redan som 16-åring. Alla år räknas ju numera när pensionen till slut ska betalas ut.


De som är födda på 80-talet, hade dom räknat ut, att om de började jobba vid 20 (vilket de flesta gör), så skulle de vara tvungna att jobba tills de var 68(!!) år innan de fick samma pension (%-mässigt alltså) som de som är födda på 30-talet...Om du dessutom börjat jobba senare i livet, så får du lägga på de åren - tex om du börjar jobba vid 30, då får du jobba tills du blir 78 för att nå den pensionsnivån! Helt galet.


Det är massor med saker som påverkas om man inte arbetar. Jag har en kompis som fick barn rätt nyss, hon hade inte hunnit börja jobba, då hon utbildat sig.  Hon kommer ha  0 (!!) kronor i lön under sin mamma-ledighet! Hur tusan ska man fixa det? (Ja, nu kan man ju tycka att barn borde planeras in bättre i livet, så man fixar att ta hand om dem ekonomiskt, men ibland händer saker i livet som man inte rår över). Barn kostar pengar! De kostar massor!! Nummer ett är  bostad, vilket är ett måste  för både vuxna och barn. Barnvagn, blöjor, kläder - ja allt som en bäbis behöver. Sen blir dom ju inte billigare när dom blir äldre...(Ja,  fråga mig, jag har en 16 åring snart, det står en bil i mitt garage som byggs om till A-traktor. Tur ungen jobbar och tjänar egna pengar också!)


Om  man inte har ett jobb, då har man heller ingen sjuklönegrundande inkomst, vilket innebär att man  inte får några pengar om  man blir sjuk. Tänk om  man blir allvarligt sjuk i  cancer eller någon annan sjukdom, som kräver lång sjukskrivning, då är det inte bara det att man ska vara orolig för sin hälsa, utan man ska även vara ängslig för pengarna!! Du får inte en enda krona från försäkringskassan om du inte har jobbat...


Det är så himla  mycket som påverkas ifall du har ett jobb eller inte.  Det mesta här i världen är liksom baserat på en årsinkomst. Se bara om du ska skaffa lägenhet - där måste du uppge årsinkomst och den måste uppgå till ett visst belopp, annars får du ingen lägenhet. Ska du köpa hus - ja, där ska banken ha papper på att du har  en bra årsinkomst för att du ska kunna få lån. Ja det gäller förståss alla lån,  man måste ha förmågan att betala tillbaka sina lån för att kunna låna.


Jag kan tycka att det mesta är rättvist, har man inte bidragit, skattemässigt, kanske man inte borde kunna ta del av det som vi andra betalat varenda månad?!? När det gäller pensioner så tycker jag kanske att reglerna borde förändras. Jag tycker faktiskt att de kvinnor (det gäller ju främst 40-talisterna då) som  varit hemmafruar och tagit hand om barnen, de borde få räkna de hemmavarande åren, då barnen var små, som arbetade år - med samma årslön  som innan. Dessutom tycker jag att staten  borde fördela våra skattepengar annorlunda.


Jag vill betala för gamla och sjuka - alltså höj pensionen och höj lönerna för sjukvårdspersonal och hemtjänst (dessutom vill jag nog ta bort privatiseringen av äldrevården efter alla rapporter om vanvård).


Jag betalar också gärna för barnen - skolan och förskolan behöver mer resurser och mer personal. Inga barn ska behöva räkna antal smörgåsar de äter, inga fröknar ska behöva ha 10  barn själv. I skolan ska det finnas de material de behöver och lagom stora klasser!


Föräldraförsäkringen - Klart mammor och pappor ska ha råd att ta hand om sina barn första åren, oavsett om man är ung mamma/pappa.


Det jag INTE vill betala för är: De som väljer att inte jobba frivilligt, De som fejkar sjukskrivningar och sjukpensioner av vilken anledning det än  må vara,  eller tvingar sina barn/anhöriga att spela handikappade och få ut en massa pengar felaktigt.


Avslutar det här inlägget med listan som jag kopierat från Dagens Nyheter igår.


Fakta: Höjda pensionsåldrar

Så länge måste varje årskull arbeta för att få samma allmänna pension som en 30-talist.

1930 65 år
1940 65 år 9 månader
1945 66 år 3 månader
1950 66 år 7 månader
1955 66 år 11 månader
1960 67 år 2 månader
1965 67 år 5 månader
1970 67 år 8 månader
1975 67 år 10 månader
1980 68 år
1985 68 år 2 månader
1990 68 år 4 månader

Källa: Pensionsmyndigheten

 

Kram E




Av Eleonor Gotthardsson - 11 november 2011 11:31

I dag är det den 11/11 - 11 och klockan 11.11 skulle jorden gå under..Den gjorde inte det. I alla fall inte här i Glömsta. Men däremot har vi vart på vår lungröntgen nu jag och lilla M och det visade sig att jag (som har nära döden upplevelser då jag har 37.8 i feber), bara har en vanlig "bonn-förkylning" M däremot har också lunginflammation - samma sort som A...Blir man trött, eller blir man trött??? Stackars mina små ärtor!


Hur som helst, jag tänkte ju då i min enfald att vi på måndag, när penicillinet tagit, att vi kunde gå på skola och dagis igen, men tji fick jag! M ska vara hemma nästa vecka också, för annars kan det tydligen bli komplikationer. Det vill vi ju inte, så det är ju bara att försöka lösa ytterligare en vecka VAB...Varför har man inte sina nära och kära närmare??? Tänk om farmor och farfar bott här så hade kanske nån dag hade gått att lösa med att dom kunde vara med barnen en dag eller två...men, men...det är bara att försöka ta det för vad det är och göra det bästa av det..På nåt sätt ska vi väl kunna lösa en vecka till...


Nu ska jag försöka bege mig ut i skogen med liten bus-hund, och barnen knölar jag ner i vagnen under filtar och overaller, så dom slipper anstränga sig....


Kram E



Ovido - Quiz & Flashcards