Alla inlägg den 14 november 2011

Av Eleonor Gotthardsson - 14 november 2011 20:12

Vad är det? Vad är självförtroende och vad är självkänsla? Är självförtroende att man hela tiden tar kort på sig själv och lägger ut på FB eller på sin blogg och själv skriver hur snygg man är? Eller tar kort på sin rumpa och meddelar hur snygg rumpa man har?  Är det att ha ett bra självförtroende? Eller är det kanske raka motsatsen? Att man som person inte har så gott självförtroende, så att man vill att andra ska kommentera hur snygg man är?

Är god självkänsla att man berättar för alla hur mycket andra tycker om en? Hur många vänner man har, eller hur älskad man är? Är god självkänsla att man själv berättar för andra hur duktig man är på saker och ting? Eller är det samma sak? Att om man måste tala om det, kanske självkänslan är allt annat än god?


Jag vet ärligt inte, och man får göra precis som man vill för mig, det här är en ärlig och uppriktig fundering...


Jag har rätt bra både självkänsla och självförtroende, men vissa dagar är jag en riktig "Urping" i spegeln, och vissa är jag mindre "Urpig"...allt beroende på dagsformen.

Vissa dagar känner jag mig superduktig på mitt jobb, som mamma eller bara som mig, och vissa dagar så jävlas det mesta och allt går allt mig emot och då är min självkänsla rätt låg. Det går liksom upp och ner, oftast ligger jag nog på en rätt "lagom" nivå både när det gäller självkänslan och självförtroendet. Men jag har liksom inget behov av att berätta för andra hur snygg jag är, eller hur duktig jag är, utan jag är den jag är och jag skiter fullkomligt i vad andra tycker om mig eller hur de tycker jag ser ut - could´nt care less!!  Jag mår bra i grunden och jag känner inte att jag behöver dela med mig mina "rump-bilder" eller närbilder för att bevisa det för någon.


De som bryr sig om mig är mina syskon, mina vänner och min familj och de människorna träffar jag eller pratar jag med, så de vet redan min dagsform. De vet hur jag ser ut och förhoppningsvis skiter dom i hur min rumpa ser ut!? (Annars får ni kolla noga nästa gång vi ses ;0))


Självförtroende är bladen och självkänsla är rötterna...


Har man en bra självkänsla behöver man aldrig förlöjliga någon annan eller snacka skit om någon annan....har man bara ett bra självförtroende gör man gärna det....


Ta hand om varann!


Kram E



Ovido - Quiz & Flashcards