Direktlänk till inlägg 12 november 2011

Vad händer i "min" by???

Av Eleonor Gotthardsson - 12 november 2011 14:57

I dag när jag läste expressen blev jag helt kall. Där stod om ett mord. Ett mord som skett i min hemby. Min lilla, trygga by, där jag ofta gnällde över att inget händer! I går kväll så hände det uppenbarligen något....Ett mord!

Till saken hör att alla känner alla, eller i alla fall vet vem all är. Jag som bor 100 mil ifrån, fick snabbt veta vad som hänt och vilka som var iblandade. Naturligvis människor som jag känner - mer eller mindre väl. Den mannen som blev skjuten har 2 döttrar som jag ofta var barnvakt till när jag var i tonåren.


Mannen som skjöt har jag ingen närmare relation med, men jag vet vem det är och även han har barn...Det är egentligen inte den mördade mannen eller mannen som sköt som mina tankar går till i första hand, utan mina tankar finns hos dessa barn, även om de är vuxna idag. Jag tänker också på männens fruar och andra anhöriga som blir drabbade i detta hemska.


Jag har också förstått att det var alkohol inblandat, vilket får mig att undra om det hade hänt om de varit helt nyktra? Är det så enkelt att det aldrig skulle hänt om de inte druckit? Jag säger inte att det är spriten som tryckt på avtryckaren på geväret, jag säger inte att spriten var den som fick dem att bli osams från början, men spärrar som man har i nyktert tillstånd suddas lätt ut när man intar alkohol...För en del mer än för andra.


Hur som helst, det är lätt att tänka att det "bara" är 1 offer i det här, och det är den skjutna personen. Men jag tror egentligen att han är ett litet offer i sammanhanget. Ja, självklart, han har blivit berövad livet, men han är död och slipper vara med om allt det som nu händer. Att hans "vän" kommer hamna i fängelse, att den familjen är trasig från och med igår. Hans familj kommer drabbas av hans handlingar för väldigt lång framtid, fast DE inte gjort något fel. De har bara älskat sin man och sin pappa. Denna man och pappa har förstört livet för sig själv och för sina anhöriga...


Den mördade mannens familj står utan sin make, hans barn utan sin pappa och hans barnbarn har ingen morfar längre...De kommer aldrig någonsin få honom tillbaka. Jag kan tänka mig att deras hjärtan är fulla av saknad, sorg och kanske till och med hat, hat mot den personen som berövat dem deras pappa, man och morfar. Hur länge tror ni att det kommer finnas i deras liv? För all framtid.....De kommer aldrig någonsin glömma...


Det är de närmsta, men sen hela byn? Hela byn känner dessa personer, jag tror ingen av dem någonsin tänkt tanken att någon skulle kunna vara kapabel att döda någon annan? Jag tror att hela, lilla byn kommer ha sorg och det kommer ta väldigt lång tid att inse att det här hemska har hänt i denna norrlänska idyll. Jag tror att det blir svårt att bara vända blad och gå vidare...Jag hoppas att "min" by kan bli som den varit....Trygg och mysig!


Tänker på er....


Kram E


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eleonor Gotthardsson - 13 december 2013 20:25

Nja, kanske inte helt....men i veckan träffade jag fina J och hon nämnde just att jag inte bloggade längre....Ja, kanske dags att ta upp den (o)vanan igen?! Kör idag, men vi får se vari vi landar.   Massor av vatten har runnit under mina broar, m...

Av Eleonor Gotthardsson - 8 april 2013 22:14

Det var välda länge sedan jag la in några ord här, men nu kände jag att andan föll på...   Vi är nyss hemkomna från en fantastisk vecka i Sälen med underbar skidåkning, goväder och himla mysigt sällskap! Hela veckan var över förväntan och ny veck...

Av Eleonor Gotthardsson - 16 oktober 2012 22:20

Livet rusar som vanligt på i 190 och vi hinner knappt med att stiga upp innan vi ska gå och lägga oss...Jag trodde i mitt stilla sinne att när sommaren var över, jag landat i mitt nya jobb och vardagen börjar ramla på plats, att det skulle bli lite m...

Av Eleonor Gotthardsson - 26 september 2012 20:19

Ja, det är vad det här inlägget ska handla om...Ibland glömmer jag bort det. Jag glömmer bort vilket fantastiskt liv jag har egentligen....Jag har inget att gnälla över egentligen, men jag gör det ändå. Jag gnäller över att jag är trött, lite ont i h...

Av Eleonor Gotthardsson - 24 september 2012 20:46

Jag och min äkta hälft behöver ha ett gemensamt projekt på G mest hela tiden. Då mår vi som bäst! Nu har vi börjat ta tag i nästa....Vi funderar på att bygga ett nytt hus...hus nummer 2. I samma område, inte så jättelångt från där vi bor, men ett nyt...

Ovido - Quiz & Flashcards