Direktlänk till inlägg 15 december 2011

En fylle-jul??!

Av Eleonor Gotthardsson - 15 december 2011 18:16

Läste en krönika av Marcus Birro, som i vanliga fall jag tycker är superbra på att skriva, och de flesta ämnen fängslar mig. Dock blev jag lite besviken idag när jag läste densamma i Expressen. Han hade skrivit om en "vit" jul. Visst jag kan köpa stora delar av vad han skriver, men inte allt. Det är inte det att jag tycker att julen ska vara ett fylleslag, det har jag varit med om hela min uppväxt, så det är inte det...Ja, jag kanske ska dra en jämförelse för att förklara mig.


Så här såg mina barndoms jular ut:


Pappa & Mamma fixar i köket med maten redan från 11-tiden, samtidigt med ett vinglas eller flera och gärna nån liten snaps emellan "det måste man ha när man avsmakar skinkan". Från början känns det mysigt på nåt sätt - dom blev ju så snälla..? Efter några fler vinglas och kanske nån fler snaps, kanske nån öl, börjar min far snacka i telefonen med gud och vet vem...högre och högre...diskussionerna växer sig högre och ilsknare...gärna med nån släkting som han från början skulle önska god jul kanske?? Mamma blir ängslig och orolig och dricker lite mera vin och gråter lite...halvjobbigt för oss barn..Men hon försöker hålla skenet uppe, men lyckas sådär..(i alla fall när man blev lite äldre insåg man ju sanningen).


Sen är det i alla fall jullunch där vid 13.30...där blir det mer julöl, vin och kanske en snaps till?? Ja...gissa scenariet. Före klockan 19 sover pappa i soffan och mamma fortsätter att dricka lite vin och gråter kanske lite till... underbara jul!! Vi barn sitter på våra rum med våra julklappar och försöker låta så lite som möjligt, för att inte reta upp vår far som inte brukar vara på sånt strålande humör när han intagit lite mer än ett glas vin, ja, möjligtvis 2.


Så här ser jularna ut hos oss nu:


Tidigt uppe för att barnen ska få öppna sin "morgonklapp". Lite grötfrukost så man orkar fram till jul-lunchen som vi fortfarande intar ungefär samma tid. Mellantiden brukar gå åt till att jag kockar lite och barnen försöker fokusera på att leka, fast de är så otåliga så de håller på att krevera i väntan på tomten! Sen blir det då jul-lunch, det finns alltid 1 (EN!!) snapps på bordet till de som vill ha (Farmor och U), julmust eller lättöl serveras till maten. Sen blir det Kalle Anka och en massa choklad och julgodis. När tomten kommer så rullar de flesta ut i hallen för att välkomna honom.

När alla paket är öppnade så brukar barnen leka med sina saker, då serveras kaffe och en likör eller ett glas whiskey till de som vill ha. Barnen är fullt upptagna med sina nya leksaker. Jag och farmor brukar sjunka ihop i varsin hög i soffan med varsitt glas vin, U tar en whiskey till. Det är ingen som är berusad, ingen som skriker eller är dum på något sätt. Vi bara myser! Tror inte att våra barn lider särskilt mycket av vårt vinglas eller whiskeyglas...Skulle jag ens ana att de tyckte det var jobbigt, har jag inget problem att avstå. Men jag tror inte att en "sund" relation till alkohol skadar mina (eller någon annans) barn på något sätt!


Alltså skillnaden är ju milsvid!!! Jag tycker själv att julen är en familjehögtid, en tid då alla ska få njuta av lugnet, ledigheten och kanske ett glas vin till och med? Men jag tycker INTE att man som vuxen och förälder, behöver supa från morgonen och bli as-kalas! Men vem säger att det måste bli så för att man väljer att ta en snaps till maten, eller ett glas vin framför tv:n på kvällen? Är det för att Birro själv vet att det inte stoppar med ett glas vin för honom? Kan det vara så enkelt? Eller tror han på fullaste allvar att alla familjer super sig fulla på julafton om de intar någon form av alkoholhaltiga drycker? Jag förstår vad han skriver, men ändå inte....?




Kram E

 
 
ungdomstankar

ungdomstankar

15 december 2011 18:55

Jag tycker verkligen det inte är något fel, så länge INGEN blir berusad eller ens lullig. Ett glas hit o dit gör ju inget, men blir man lullig på en julafton, har det enligt mig gått för långt. :) Snaps hör ju till :)

Har själv varit med om mycket alkohol från min mamma. En jul för något år sen, va hon full på juldagen (vi firade med henne då) och hon hade gjort köttbullar, som inte va färdiga o frösna i mitten , inte så gott ;)

http://ungdomstankar.bloggplatsen.se

Eleonor Gotthardsson

15 december 2011 19:48

Kram till dig!

 
ungdomstankar

ungdomstankar

15 december 2011 21:47

kram till dig med :)

Väldigt fin blogg :)

http://ungdomstankar.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eleonor Gotthardsson - 13 december 2013 20:25

Nja, kanske inte helt....men i veckan träffade jag fina J och hon nämnde just att jag inte bloggade längre....Ja, kanske dags att ta upp den (o)vanan igen?! Kör idag, men vi får se vari vi landar.   Massor av vatten har runnit under mina broar, m...

Av Eleonor Gotthardsson - 8 april 2013 22:14

Det var välda länge sedan jag la in några ord här, men nu kände jag att andan föll på...   Vi är nyss hemkomna från en fantastisk vecka i Sälen med underbar skidåkning, goväder och himla mysigt sällskap! Hela veckan var över förväntan och ny veck...

Av Eleonor Gotthardsson - 16 oktober 2012 22:20

Livet rusar som vanligt på i 190 och vi hinner knappt med att stiga upp innan vi ska gå och lägga oss...Jag trodde i mitt stilla sinne att när sommaren var över, jag landat i mitt nya jobb och vardagen börjar ramla på plats, att det skulle bli lite m...

Av Eleonor Gotthardsson - 26 september 2012 20:19

Ja, det är vad det här inlägget ska handla om...Ibland glömmer jag bort det. Jag glömmer bort vilket fantastiskt liv jag har egentligen....Jag har inget att gnälla över egentligen, men jag gör det ändå. Jag gnäller över att jag är trött, lite ont i h...

Av Eleonor Gotthardsson - 24 september 2012 20:46

Jag och min äkta hälft behöver ha ett gemensamt projekt på G mest hela tiden. Då mår vi som bäst! Nu har vi börjat ta tag i nästa....Vi funderar på att bygga ett nytt hus...hus nummer 2. I samma område, inte så jättelångt från där vi bor, men ett nyt...

Ovido - Quiz & Flashcards