Direktlänk till inlägg 30 oktober 2011

Jokkmokksdagarna i Huddinge!

Av Eleonor Gotthardsson - 30 oktober 2011 22:03

Varje år, sista helgen i oktober invaderas Huddinge centrum av en massa Jokkmokkare och deras hantverk och annat smått och gott från Jokkmokk. Varje år är vi trogna köpare av deras berömda Jokkmokkskorv och souvas! Jokkmokks-korven skall avnjutas på en hårdbrödmacka och ett glas kall mjölk. Souvas (rökt renkött) skall avnjutas på nybakade mjukkakor som är varma så smöret liksom droppar mellan fingrarna på en...drägel så gott! I år var det extra kul, då jag träffade syskonen Läntha. Så himla kul att träffa dem båda två! Det var länge sedan. Synd bara att det blir så kort. Det är egentligen det enda jag saknar uppifrån, vissa personer!


Vi har vi det ju ganska bra, eftersom vi har stugan kvar däruppe. Det är bara att åka upp när skotertarmen suger. Vi köpte ju en skoter från en släkting till U, den funkar till det vi använder den till. Vi åker upp en gång om året för att nyttja den - det brukar bli runt påsk. Då packar vi in oss i bilen, hämtar upp bror och dotter i Täby och sen åker vi i karavan upp de 90 milen. Det är värt varenda kilomenter när man sitter däruppe vid eldstaden och steker på sin souvas och njuter av solen. Barnen och männen åker skoter och tolkar bakom med bob:arna. Det är verkligen njutfullt.


För mig är vårvinter den årstid som jag trivs i norrland. Sommaren är olidlig - mygg och ohyra från midsommar till oktober och det finns verkligen ingen möjlighet att gömma sig för dom. Dom är precis överallt! Vet när knotten och svidona kommer, då går det inte att käka frukostmackan ute, utan att få extra proteinrikt pålägg på mackan...har man vart ute och fiskat och går i duschen sen, ramlar det ut svidon och knott från hår, öron och andra håligheter...usch och fy! Nej, det saknar jag inte.


Vi försöker att ta det bästa från alla världar! Nära till allt på vintern. Inte så mycket snö, fast ändå möjlighet till slalomåkning i Flottsbro och vår årliga skidresa till Sälen. Påsklovet i stugan, där får vi vårvintern, med skoteråkning och annat som är mysigt den årstiden. Sommaren hemma utan mygg och knott - så länge vi har råd och möjlighet tar vi våra 2 veckor på något solsäkert ställe så vi får ladda batterierna. IFALL vädret är skit hemma (vilket inte är helt omöjligt i Sverige..) Båtliv i Stockholms vackra skärgård...Kan det bli mycket bättre? Hösten är också rätt nice - mörkt, murrigt och mysigt, den här årstiden är suverän att umgås - det är en mörk och tung tid och det finns inte mycket som laddar batterierna så bra som när man får omge sig med människor man tycker om!


Livet är allt bra underbart ändå!


Kram E


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eleonor Gotthardsson - 13 december 2013 20:25

Nja, kanske inte helt....men i veckan träffade jag fina J och hon nämnde just att jag inte bloggade längre....Ja, kanske dags att ta upp den (o)vanan igen?! Kör idag, men vi får se vari vi landar.   Massor av vatten har runnit under mina broar, m...

Av Eleonor Gotthardsson - 8 april 2013 22:14

Det var välda länge sedan jag la in några ord här, men nu kände jag att andan föll på...   Vi är nyss hemkomna från en fantastisk vecka i Sälen med underbar skidåkning, goväder och himla mysigt sällskap! Hela veckan var över förväntan och ny veck...

Av Eleonor Gotthardsson - 16 oktober 2012 22:20

Livet rusar som vanligt på i 190 och vi hinner knappt med att stiga upp innan vi ska gå och lägga oss...Jag trodde i mitt stilla sinne att när sommaren var över, jag landat i mitt nya jobb och vardagen börjar ramla på plats, att det skulle bli lite m...

Av Eleonor Gotthardsson - 26 september 2012 20:19

Ja, det är vad det här inlägget ska handla om...Ibland glömmer jag bort det. Jag glömmer bort vilket fantastiskt liv jag har egentligen....Jag har inget att gnälla över egentligen, men jag gör det ändå. Jag gnäller över att jag är trött, lite ont i h...

Av Eleonor Gotthardsson - 24 september 2012 20:46

Jag och min äkta hälft behöver ha ett gemensamt projekt på G mest hela tiden. Då mår vi som bäst! Nu har vi börjat ta tag i nästa....Vi funderar på att bygga ett nytt hus...hus nummer 2. I samma område, inte så jättelångt från där vi bor, men ett nyt...

Ovido - Quiz & Flashcards